Produktspesifikasjon

Datagruppe:1Alle
Vegobjekttype:1.5440Tunnel (ID=581)
Datakatalog versjon:2.01 - 706
Sist endret:2013-04-25
Definisjon:Sted hvor veg passerer gjennom jord/fjell eller under større lokk. Består av ett eller flere tunnelløp.
Kommentar:


Oppdateringslogg
DatoDatakatalog versjonEndringer
2012-11-291.90-605Første versjon
2013-03-222.01 - 706Oppdatert innsamlingsregler og eksempler




1. Kjente bruksområder og behov
Her listes kjente bruksområder for dataene, og hvilke behov disse bruksområdene har.

BruksområdeBehovEksempel
MOTIV:NTP, statsbudsjett og årlig tildeling til regioneneType, beliggenhet, eier, vedlikeholdsansvarMengder (antall objekter er grunnlag for tildeling av midler)
Driftskontrakter: Tilbudsgrunnlag og kontraktType, beliggenhet, vedlikeholdsansvar, spesielle egenskaper vedrørende driftGrunnlag for beregning av kostnader
ITS (Intelligente transportsystemer)Begrenset framkommelighet – høydebegrensninger
Generell offentlig saksbehandlingStedfesting, typeAnalyser og temakart
Kvalitetskontroll av andre objekttyper i NVDBStedfesting, typeSamsvar mellom objekttyper



2. Innhold og struktur

2.1 UML-skjema

Figur 1: UML-skjema
581_uml_tillatte_verdier.png


UML-skjema med assosiasjoner

Figur 2: UML-skjema Tunnel med assosiasjoner
581_uml_assosiasjoner.png



2.2 Beskrivelse av vegobjekttype og tilhørende egenskapstyper

Vegobjekttype

Navn vegobjekttype:Tunnel
Definisjon:Sted hvor veg passerer gjennom jord/fjell eller under større lokk. Består av ett eller flere tunnelløp.
Representasjon i vegnettet:punkt
Sideposisjon:Ikke relevant
Kjørefelt:Ikke relevant


Egenskapstyper - geometri - tillatte verdier

Tabellen beskriver hver egenskapstype tilhørende vegobjekttypen.

Egenskapstypenavn:Navn på egenskapstypen(attributten)
Verdi:Viser tillatte verdier for gitt egenskapstype
Datatype:Viser datatype og feltlengde.T=Tekst, H=Heltall, D=desimaltall, DATO=dato, FVH/FVT=kodeliste som kan inneholde lister med heltall eller tekster. Heltall bak datatypen viser antall tegn/siffer.
Betingelse:Angir egenskapstypens viktighet
A = Absolutt påkrevd. Krav om verdi for å kunne lagre forekomst
P = Påkrevd - Krav om verdi, men mulig å lagre forekomst uten verdi
B = Betinget - Krav om verdi når gitte forutsentninger inntreffer
O = Opsjonell - Ikke krav om verdi
S = Opsjonell spesialinformasjon - Benyttes for spesielle formål. Ikke krav om verdi
U = Utgår - Egenskapstype vil bli tatt ut av NVDB. Det skal ikke registreres nye data til denne. Slike egenskaper får prefiks 'Utgår_'
Beskrivelse:Viser definisjon av egenskapstype, samt eventuell merknad knyttet til registrering av data


Standard egenskapstyper

Egenskapstypenavn

Tillatte verdier

DatatypeBetingelseBeskrivelseID
NavnT 50PAngir navn på tunnel.5225
TunnelnummerT 10BGir unikt nummer for tunnel/skredoverbygg, benyttes av Plania
Merknad: Påkrevd hvis tunnelnummer er etablert
9306
Tunnelklasse, prosjektertFVT 1PAngir hvilken tunnelklasse tunnelen ble prosjektert etter.9134
A


12172
B


12173
C


12174
D


12175
E


12176
F


12177
Antall parallelle hovedløpFVH 1 (stk)PAngir hvor mange parallelle hovedløp tunnelen har. Med hovedløp menes tunnelløp som inngår i hovedvegen (ikke ramper, armer etc.). Det kan være unntak fra dette i tilfeller der det ikke er noen tunnelløp som har referanse til hovedparsell som inngår i hovedvegen, f.eks når tunnel på en arm.3947
1


5011
2


5012
3


5013
4


5014
Lengde, skiltetH 5 (m)BAngir tunnelens skilta lengde. Hvis det ikke finnes skilta lengde, kan det oppgis lengde etter samme kriterier som benyttes i forbindelse med skilta lengde.
Merknad: Påkrevd dersom lengde er skiltet
8945
Sum lengde alle løpH 5 (m)PAngir total lengde av alle hovedløpene tilhørende tunnelsystemet. Inkluderer ikke lengde av ramper.8150
Sum lengde ramperH 5 (m)PAngir total lengde av alle tunnelløp som tilhører rampe(r) tilhørende tunnelsystemet. Inkluderer ikke lengde av hovedløpene.8151
UndersjøiskFVT 3PAngir om tunnel er undersjøisk eller ikke.9517
Ja


13432
Nei


13433
SykkelforbudFVT 3PAngir om det er forbudt å sykle i tunnelen9518
Ja


13434
Nei


13435
Service-/nødtelefoner til VTSFVT 50PAngir om service-/nødtelefonene i tunnelen går direkte til Vegtrafikksentralen (VTS)3917
Ja


5009
Nei, Ingen service-/nødtelefoner


5010
Utgår_Brannvesenet


5015
Alarm til VTS ved fjerning av brannslokkerFVT 50PAngir hvorvidt det utløses alarm direkte til Vegtrafikksentralen ved fjerning av brannslokker i tunnel.3918
Ja


4926
Nei, finnes ikke slik alarm


4950
Utgår_Andre


4951
Utgår_Brannvesen


4927
Kabler seksjonertFVT 3PAngir om kabler er seksjonert eller ikke. Når kabler er seksjonert skaper evt. brudd/skade bare problem på den aktuelle seksjon i tunnelen3915
Ja


4922
Nei


4923
Kabler sikret v nedgravingFVT 3PAngir om kabler er sikret v. nedgraving eller ikke.3916
Ja


4924
Nei


4925
Særskilt brannobjekt fra tidspunktDATO 8BAngir vedtaksdato dersom tunellen er vedtatt som særskilt brannobjekt
Merknad: Påkrevd for tunneler som er vedtatt som særskilt brannobjekt
9507
RestriksjonsklasseFVT 1PAngir restriksjonsklasse for transport av farlig gods gjennom tunnelen9131
a

Ingen restriksjoner på transport av farlig gods [hb021]12167
b

Restriksjoner på farlig gods som kan gi en stor eksplosjon [HB N500 (021)]12168
c

Restriksjoner på farlig gods som kan gi en stor eksplosjon, eller stort utslipp av giftig gass [HB N500 (021)]12169
d

Restriksjoner på farlig gods som kan gi en stor eksplosjon, eller stort utslipp av giftig gass
eller en stor brann [HB N500 (021)]
12170
e

Restriksjoner på farlig gods unntatt følgende stoffer, UN nr. 2919, 3291, 3331, 3373 [HB N500 (021)]12171
Merknad restriksjonsklasseT 500OAngir merknader knyttet til restriksjonsklasse9506
Brutus_IdT 30BGir referanse til brudatabanken
Merknad: Påkrevd dersom Brutus_Id finnes
9329
Merknad syklendeT 50BKan f.eks beskrive omkjøringsrute for sykkel/gangtrafikk.
Merknad: Skal angis i tilfeller der det er forbudt for syklende eller ikke anbefalt for syklende. F.eks om det finnes alternativ rute.
3913
ÅpningsårH 4BAngir byggeår for vegobjektet
Merknad: Angis for nye forekomster, der det er kjent for eksisterende
10383


Geometri egenskapstyper
EgenskapstypenavnDatatypeBetingelseBeskrivelseID
Geometri, punktGPOGir punkt som geometrisk representerer objektet.
Merknad: Grunnriss: Punkt omtrent midveis i lengste hovedløp, plassert omtrentlig på senterlinje. - Høydereferanse: Topp vegdekke
6891



3. Kvalitetskrav

Kravmatrisen viser de forskjellige krav som stilles til kvalitet på de data som ligger i NVDB for den eller de objekttyper som er behandlet i dette dokumentet. Kravene går på:
Aktualitet = tidsfrist for oppdatering i NVDB i forhold til når fysisk objekt er driftsatt
Fullstendighet = krav til hvor komplett innlegging av objekt eller egenskap skal være
Konsistens = krav til sammenheng mellom objekter av samme eller forskjellig datatype

Kvalitetskravklasser:
1 = Europa- og riksveger
2 = Fylkesveger
3 = Kommunale veger
4 = Private veger og skogsbilveger

Kravene under er gitt i henhold til ny datamodell, og viser maksimalt tillatt avvik

Krav nrKvalitets- elementKvalitetsmålRel.vegob type Egenskap typeBeskrivelseKvalitetsklasse
1234
84Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
0Alle fysiske objekter skal være registrert0 %0 %

85AktualitetTidsperiode, forsinkelse
0Data skal være oppdatert når vegen åpner0 dager0 dager

86Fullstendighet, manglende dataAntall manglende data
NavnEgenskapen skal være angitt på alle objekter00

631Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Alarm til VTS ved fjerning av brannslokkerAlarm til VTS ved fjerning av brannslokker skal være angitt på alle objekter0 %0 %

632Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Antall parallelle hovedløpAntall parallelle hovedløp skal være angitt på alle objekter0 %0 %

637Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Kabler seksjonertKabler seksjonert skal være angitt på alle objekter0 %0 %

638Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Kabler sikret v nedgravingKabler sikret v nedgraving skal være angitt på alle objekter0 %0 %

640Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
NavnNavn skal være angitt på alle objekter0 %0 %

641Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Restriksjons-klasseRestriksjonsklasse skal være angitt på alle objekter0 %0 %

642Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Service- nødtelefoner til VTSService-/nødtelefoner til VTS skal være angitt på alle objekter0 %0 %

643Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Sum lengde alle løpSum lengde alle løp skal være angitt på alle objekter0 %0 %

644Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Sum lengde ramperSum lengde ramper skal være angitt på alle objekter0 %0 %

645Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
SykkelforbudSykkelforbud skal være angitt på alle objekter0 %0 %

649Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
UndersjøiskUndersjøisk skal være angitt på alle objekter0 %0 %

647Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Tunnelklasse, prosjektertTunnelklasse, prosjektert skal være angitt på alle objekter0 %0 %

646Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Særskilt brannobjekt fra tidspunktSærskilt brannobjekt fra tidspunkt skal være angitt for tunneler som er vedtatt som særskilt brannobjekt0 %0 %

648Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
TunnelnummerTunnelnummer skal være angitt hvis tunnelnummer er etablert0 %0 %

634Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Brutus_IdBrutus_Id skal være angitt hvis Brutus_ID finnes0 %0 %

744Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Lengde, skiltetLengde, skiltet skal være angitt dersom lengde er skiltet0 %0 %

1929Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
ÅpningsårÅpningsår skal være angitt for nye forekomster, der det er kjent for eksisterende0 %0 %

2014Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Merknad syklendeMerknad syklende skal være angitt i tilfeller der det er forbudt for syklende eller ikke anbefalt for syklende. F.eks om det finnes alternativ rute.0 %0 %

666Konseptuell konsistensAndel objekter med avvik fra regler i det konseptuelle skjemaetTunnelløp0Alle objekter skal ha tilknyttet et objekt av objekttype Tunnelløp0 %0 %

667Konseptuell konsistensAndel objekter med avvik fra regler i det konseptuelle skjemaetTunnelløp uten trafikk0Skal registreres om det i tunnelen inngår et tunnelløp uten trafikk0 %0 %


4. Innsamlingsregler med eksempler

Nr 1Regel:Et tunnelobjekt skal registreres for hver tunnel ute langs vegen i henhold til kravmatrisa.

Alle tunneler har normalt minst et hovedløp.

Ramper og armer telles normalt ikke med som parallelle hovedløp. Et spesialtilfelle er der hele tunnelen ligger kun på en vegrampe, der blir rampen et hovedløp.

Der to veier krysser hverandre i en tunnel, er hovedløpet den viktigste vegen, mens den andre blir et sekundærløp.

Løsmassetunneler og "lokk" er gjerne også registrert i Brutus. Eventuell Brutus_id legges inn på objektet. En løsmassetunnel med rektangulært tverrsnitt og en betongvegg som skiller kjøreretningene, er 1 konstruksjon i Brutus, men registreres som 2 hovedløp i NVDB og med 2 tunnelløp.

"Sum lengde av alle løp" er summen av alle tunnelløp med trafikk utenom rampene. "Sum lengde ramper" er det samme for alle rampene. Lengden som blir skiltet skal være den lengste vegen en kan kjøre gjennom tunnelen.


Kort tunnel med et hovedløp.

I denne tunnellen som har et rektangulært profil, går begge kjøreretningene i samme tunnelløp.

Navn: Bybrutunnelen
Antall parallelle hovedløp: 1
Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker : Nei
Brutus_Id: xxxx
Kabler seksjonert: Nei
Kabler sikret v nedgraving: Ja
Lengde, skiltet:
Restriksjonsklasse: A
Service-/nødtelefoner til VTS: Nei
Sum lengde alle løp: 130
Sum lengde ramper: 0
Sykkelforbud: Ja
Særskilt brannobjekt fra tidspunkt:
Tunnelklasse, prosjektert: D
Tunnelnummer: xxxx
Undersjøisk: Nei

Tunnel "med lokk" også registrert i Brutus


Referanser
Håndbok N500 (021) Vegtunneler


Tunnel på rampe

Tunnel med rektangulært profil og et hovedløp

Navn: Lysaker atrium
Antall parallelle hovedløp: 1
Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker : Nei
Brutus_Id: xxxxx
Kabler seksjonert: Nei
Kabler sikret v nedgraving: Ja
Lengde, skiltet: 59
Restriksjonsklasse:
Service-/nødtelefoner til VTS: Nei
Sum lengde alle løp: 133
Sum lengde ramper: 0
Sykkelforbud: Ja
Tunnelklasse, prosjektert: E
Tunnelnummer: xxxx
Undersjøisk: Nei



Referanser
Håndbok N500 (021) Vegtunneler


Bestemmelse av Tunnelklasse og Restriksjonsklasse

Figurer som viser krav til Tunneklasse og Restriksjonsklasse.
Hentet fra Vegnormal Håndbok N500 (021) Vegtunneler




Undersjøisk Tunnel med T-kryss

Finnøytunnelen er et undersjøisk tunnel som binder sammen 3 øyer. Hovedløpet går fra Rennesøy til Finnøy og det går et sekundærløp til Talgje.

Navn: Finnøytunnelen
Antall parallelle hovedløp: 1
Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker : Ja
Brutus_Id:
Kabler seksjonert: Ja
Kabler sikret v nedgraving: Ja
Lengde, skiltet: 5800
Restriksjonsklasse: a
Service-/nødtelefoner til VTS: Ja
Sum lengde alle løp: 7270
Sum lengde ramper: 0
Sykkelforbud: Ja
Tunnelklasse, prosjektert: B
Tunnelnummer: xxxx
Undersjøisk: Ja

T-kryss i tunnel


Referanser
Håndbok N500 (021) Vegtunneler


Tunnel med rundkjøringer og flere sekundærløp

Tunnelsystemet i Tromsø består av 3 tunneller som er knyttet sammen: Lagnestunnelen, Breivikatunnelen og Sentrumstangenten. I tillegg er det knyttet til et parkeringsanlegg i fjell som er privat eid. Alle tunnelene tilhører samme fylkesveg. Hver tunnel har sin HP. Det er 3 rundkjøringer med diameter på ca 20 meter i tunnelen. Den mest trafikkerte strekningen er den eldste tunnellen som har HP 54. Denne blir hovedløpet. På grunn av rundkjøringene deles tunnelsystemet opp i 6 tunnelløp hvorav 3 blir type hovedløp og 3 sekundærløp. Siden rundkjøringene er under 50 meter i diameter blir ikke de egne tunnelløp. Deres lengde tas med i tilstøtende tunnelløp.

Navn: Langnestunnelen
Antall parallelle hovedløp: 1
Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker : Ja
Brutus_Id:
Kabler seksjonert: Ja
Kabler sikret v nedgraving: Ja
Lengde, skiltet: 1700
Restriksjonsklasse: a
Service-/nødtelefoner til VTS: Ja
Sum lengde alle løp: 6380
Sum lengde ramper: 0
Sykkelforbud: Ja
Tunnelklasse, prosjektert: B
Tunnelnummer: xxxx
Undersjøisk: Nei

Rundkjøring i tunnel