Datagruppe: | 10 | Alle |
Vegobjekttype: | 10.264 | Funksjonell vegklasse (ID=821) |
Datakatalog versjon: | 2.22 - 881 | |
Sist endret: | 2019-08-29 | |
Definisjon: | En klassifisering basert på hvor viktig en veg er for det totale vegnettets forbindelsesmuligheter. Brukes for vekting i ruteplanlegging. | |
Kommentar: |
Dato | Datakatalog versjon | Endringer |
2014-10-10 | Første versjon | |
2016-03-07 | Endring på viktighet på "Status" | |
2019-08-29 | 2.17 - 851 | Mindre justering som følge av endring i Datakatalogen |
Bruksområde | Behov | Eksempel |
Navigasjon og ruteplanlegging | Fullstendighet, Aktualitet | Grunnlag for beregning av reiserute |
Navn vegobjekttype: | Funksjonell vegklasse |
Definisjon: | En klassifisering basert på hvor viktig en veg er for det totale vegnettets forbindelsesmuligheter. Brukes for vekting i ruteplanlegging. |
Representasjon i vegnettet: | strekning |
Sideposisjon: | Ikke relevant |
Kj�refelt: | Ikke relevant |
Egenskapstypenavn: | Navn på egenskapstypen (attributtet) |
Verdi: | Viser tillatte verdier for gitt egenskapstype |
Datatype: | Viser datatype og feltlengde.T=Tekst, H=Heltall, D=desimaltall, DATO=dato, FVH/FVT=kodeliste som kan inneholde lister med heltall eller tekster. Heltall bak datatypen viser antall tegn/siffer. |
Betingelse: | Angir egenskapstypens viktighet A = Absolutt påkrevd. Krav om verdi for å kunne lagre forekomst P = Påkrevd - Krav om verdi, men mulig å lagre forekomst uten verdi B = Betinget - Krav om verdi når gitte forutsetninger inntreffer O = Opsjonell - Ikke krav om verdi S = Opsjonell spesialinformasjon - Benyttes for spesielle formål. Ikke krav om verdi U = Utgår - Egenskapstype vil bli tatt ut av NVDB. Det skal ikke registreres nye data til denne. Slike egenskaper får prefiks 'Utgår_' |
Beskrivelse: | Viser definisjon av egenskapstype, samt eventuell merknad knyttet til registrering av data |
Egenskapstypenavn Tillatte verdier | Datatype | Betingelse | Beskrivelse | ID |
Vegklasse | FVH 1 | A | Angir funksjonell vegklasse | 9338 |
0 | De viktigste vegene i et vegnettverk, f.eks. motorveger. | 13060 | ||
1 | De nest viktigste vegene i et vegnettverk, f.eks. større riksveger. | 13061 | ||
2 | De tredje viktigste vegene i et vegnettverk, f.eks. mindre riksveger. | 13062 | ||
3 | De fjerde viktigste vegene i et vegnettverk, f.eks. større fylkesveger. | 13063 | ||
4 | De femte viktigste vegene i et vegnettverk, f.eks. mindre fylkesveger. | 13064 | ||
5 | De sjette viktigste vegene i et vegnettverk, f.eks. de minste fylkesvegene og viktige kommunale veger. | 13065 | ||
6 | De sjuende viktigste vegene i et vegnettverk, f.eks. kommunale veger. | 13066 | ||
7 | De åttende viktigste vegene i et vegnettverk, f.eks. private veger. | 13067 | ||
8 | De niende viktigste vegene i et vegnettverk, f.eks. skogsbilveger. | 13068 | ||
9 | De minst viktige vegene i et vegnettverk, f.eks. veger det ikke er anbefalt å kjøre på, men mulig å kjøre på. | 13069 | ||
Merknad | T 250 | O | Permanent merknad til aktuell forekomst. Kan gi informasjoner som ikke er mulig å gi på annet vis. | 10183 |
Egenskapstypenavn | Datatype | Betingelse | Beskrivelse | ID |
Geometri, hjelpelinje | GLK | O | Linje/kurve er manus for å etablere vegobjektets stedfesting på vegnettet. Geometrien benyttes kun i forbindelse med etablering av vegobjektet og skal normalt ikke lagres i NVDB | 11844 |
Krav nr | Kvalitets- element | Kvalitetsmål | Rel.vegob type | Egenskap type | Beskrivelse | Kvalitetsklasse | |||
1 | 2 | 3 | 4 | ||||||
1571 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | 0 | Funksjonell vegklasse skal være registrert for hele vegnettet der det går motorisert trafikk | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | |
1572 | Aktualitet | Tidsperiode, forsinkelse | 0 | Data skal være inne i NVDB innen angitt frist ved vegnettsendring | 0 dager | 0 dager | 0 dager | 0 dager | |
1870 | Aktualitet | Tidsperiode, forsinkelse | 0 | Data skal være inne i NVDB innen angitt frist etter at endelig vegklasse er bestemt | 10 dager | 10 dager | 10 dager | 10 dager | |
1573 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Vegklasse | Vegklasse skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
Nr 1 | Regel: | Funksjonell vegklasse registreres på vegtrasenivå. Et funksjonell vegklasse-objekt registreres pr. hovedparsell pr. vegnummer ihht beskrivelsen av den enkelte vegklasse. I noen tilfeller kan det være sånn at en ruteplanlegger leder trafikken på den vegen man minst ønsker at skal benyttes der to veger har samme vegklasse. I slike tilfeller må man tildele den ene vegstrekningen en høyere eller lavere vegklasse for at trafikken skal ledes slik man ønsker. Der funksjonell vegklasseverdi ikke er bestemt legges verdien inn ihht denne oversikten: o Vegklasse 0: Motorveger og europaveger o Vegklasse 1: Resten av riksvegene med færre enn 3 siffer i vegnummeret. o Vegklasse 2: Riksveger med 3 siffer i vegnummeret. o Vegklasse 3: Primære fylkesveger. o Vegklasse 4: Sekundære fylkesveger. o Vegklasse 5: Øvrige fylkesveger. o Vegklasse 6: Kommunale veger. o Vegklasse 7: Private veger. o Vegklasse 8: Skogsbilveger. Status skal i slike tilfeller stå som «under behandling» inntil klassen er endelig bestemt. Gang- og sykkelveger skal ikke ha funksjonell vegklasse. |
||
En gågate er ofte en kommunal veg. Likevel er det ikke ønskelig med trafikk gjennom en gågate, og normalt sett er eventuell kjøring her regulert gjennom egen skilting. Gågater bør derfor få funksjonell vegklasse 9 – veger det er mulig å kjøre på, men ikke anbefalt. | ![]() Eksempel 3. Gågate |
Gjennomgkjøring forbudt kan gjelde enten kun en vegstrekning, eller et helt nettverk av gater. Dette er typiske eksempler på vegstrekninger som bør få funksjonell vegklasse 7 på lik linje med de fleste private veger. Dette fordi trafikken som går der normalt sett har start- eller endepunkt på en adresse i området. | ![]() Eksempel 4. Gjennomkjøring forbudt |
Tilsvarende som for veger med gjennomkjøring forbudt bør funksjonell vegklasse gjenspeile at det er gatetun på en strekning. Slike gater bør også få funksjonell vegklasse 7. | ![]() Eksempel 5. Gatetun |
I dette tilfellet har tunnelen fartsgrense 70, mens den gamle vegen som går til høyre i bildet ikke er skiltet med fartsgrenseskilt og dermed har fartsgrense 80. Begge strekninger er europaveg. Så lenge funksjonell vegklasse for disse to strekningene er den samme vil en ruteplanlegger velge den gamle vegen. Dette fordi høyere lovlig fartsgrense gjør at beregningsparameterene i en ruteplanlegger finner ut at den gamle vegen blir raskere å kjøre selv om den gamle strekningen faktisk nesten er en kilometer lengre enn tunnelen. Den gamle vegen bør derfor få en lavere funksjonell vegklasse. | ![]() Eksempel 6. Haukelitunnelen |
I dette eksempelet går en fylkesveg gjennom et boligområde, mens en kommunal veg går gjennom et industriområde. I dette tilfellet vil det være ønskelig at gjennomgangstrafikken ledes inn på den kommunale vegen i stedet for fylkesvegen. Da vil det være naturlig at den kommunale vegen får vegklasse 5, mens fylkesvegen får vegklasse 6. I slike tilfeller skal klassifiseringen avklares med kommunen. | ![]() Eksempel 7. Kommunal veg |