Datagruppe: | 10 | Alle |
Vegobjekttype: | 10.632 | Sykkeltilbud, riksvegrute (ID=874) |
Datakatalog versjon: | 2.22 - 881 | |
Sist endret: | 2017-03-20 | |
Definisjon: | Informasjon om sykkeltilbud langs riksvegrute. | |
Kommentar: |
Dato | Datakatalog versjon | Endringer |
2015-06-16 | Bruksområde, innsamlingregel, eksempler | |
2016-11-01 | "Utgår_riksvegrute" er fjernet fra Datakatalogen | |
2016-11-01 | Ny egenskap "Riksvegrute" med forhåndsdefinerte verdier for ruter | |
2016-11-01 | Endret eksempler med ny egenskap | |
2017-03-20 | Nye egenskaper "Kvalitetssikret av" og "Kvalitetssikret dato" | |
2017-03-20 | Egenskap "Sykkeltilbud": Verdi "Ikke sykkeltilbud" endret til "Sykkelforbud, ikke alternativer" | |
2017-03-20 | Egenskap "Vurdering av tilbud": ny beskrivelse, vurderes i forhold til vegnormalene | |
2018-05-31 | 2.22 - 881 | Justering pga endring i Datakatalogen |
Bruksområde | Behov | Eksempel |
Drift og vedlikehold | Plassering | Avklare hvem som er vegeier |
Nasjonal transportplan og rapportering | Plassering, sykkeltilbud | Vite status |
Planlegging | Plassering, sykkeltilbud |
Navn vegobjekttype: | Sykkeltilbud, riksvegrute |
Definisjon: | Informasjon om sykkeltilbud langs riksvegrute. |
Representasjon i vegnettet: | strekning |
Sideposisjon: | Ikke relevant |
Kj�refelt: | Ikke relevant |
Egenskapstypenavn: | Navn på egenskapstypen (attributtet) |
Verdi: | Viser tillatte verdier for gitt egenskapstype |
Datatype: | Viser datatype og feltlengde.T=Tekst, H=Heltall, D=desimaltall, DATO=dato, FVH/FVT=kodeliste som kan inneholde lister med heltall eller tekster. Heltall bak datatypen viser antall tegn/siffer. |
Betingelse: | Angir egenskapstypens viktighet A = Absolutt påkrevd. Krav om verdi for å kunne lagre forekomst P = Påkrevd - Krav om verdi, men mulig å lagre forekomst uten verdi B = Betinget - Krav om verdi når gitte forutsetninger inntreffer O = Opsjonell - Ikke krav om verdi S = Opsjonell spesialinformasjon - Benyttes for spesielle formål. Ikke krav om verdi U = Utgår - Egenskapstype vil bli tatt ut av NVDB. Det skal ikke registreres nye data til denne. Slike egenskaper får prefiks 'Utgår_' |
Beskrivelse: | Viser definisjon av egenskapstype, samt eventuell merknad knyttet til registrering av data |
Egenskapstypenavn Tillatte verdier | Datatype | Betingelse | Beskrivelse | ID |
Riksvegrute | FVT 75 | P | Angir hvilken riksvegrute aktuelt sykkeltilbud gjelder for | 10418 |
Rute 1: E6 Riksgrensen/Svinesund - Oslo | 16796 | |||
Rute 2a: E18 Riksgrensen/Ørje - Oslo | 16797 | |||
Rute 2b: E16 Riksgrensen - Hønefoss og Rv35 Hønefoss - Hokksund | Rute 2b: E16 Riksgrensen/Riksåsen – Hønefoss og rv 35 Hønefoss – Hokksund med tilknytninger | 17280 | ||
Rute 3: E18 Oslo - Kristiansand - Stavanger | 16798 | |||
Rute 4a: E39 Stavanger - Bergen - Ålesund | 16799 | |||
Rute 4b: E39 Ålesund - Trondheim | 16800 | |||
Rute 4c: Rv 9 Kristiansand - Haukeligrend og Rv 13/55 Jøsendal - Sogndal | 16801 | |||
Rute 5a: E134 Drammen - Haugesund | 16802 | |||
Rute 5b: Rv 7 Hønefoss - Bu og Rv52 Gol - Borlaug | 16803 | |||
Rute 5c: E16 Sandvika - Bergen | 16804 | |||
Rute 6a: E6 Oslo - Trondheim | 16805 | |||
Rute 6b: Rv3 Kolomoen - Ulsberg | 16806 | |||
Rute 6c: Rv15 Otta - Måløy | 16807 | |||
Rute 6d: E136 Dombås - Ålesund | 16808 | |||
Rute 6e: Rv70 Oppdal - Kristiansund | 16809 | |||
Rute 7: E6 Trondheim - Fauske | 16810 | |||
Rute 8a: E6 Fauske - Nordkjosbotn | 16811 | |||
Rute 8b: E6 Nordkjosbotn - Kirkenes | 16812 | |||
Sykkeltilbud | FVT 35 | O | Angir hvilket tilbud det er til syklende | 10419 |
Gang- og sykkelveg | Strekning hvor det er tilbud om å sykle på egen gang- og sykkelveg | 16813 | ||
Sykkelveg | Strekning hvor det er tilbud om å sykle på egen sykkelveg. Sykkelveg kan være med eller uten fortau | 16814 | ||
Sykkelekspressveg | Strekning hvor det er tilbud om å sykle på egen sykkelekspressveg. | 16815 | ||
Sykkelfelt | Strekning hvor det tilbud om å sykle i egne sykkelfelt | 16816 | ||
Blandet trafikk | Strekning hvor det kun er tilbud om sykle på samme veg som øvrig trafikk, ikke noen form for eget sykkelanlegg. | 16817 | ||
Sykkeltilbud på lokalt vegnett | Strekning hvor det ikke er sykkeltilbud på/ved selve riksvegen, men hvor det finnes tilbud på lokalt vegnett i stedet.Tilbudet på lokalt vegnett legges inn i tillegg. | 16818 | ||
Sykkelforbud, ikke alternativer | Strekning hvor det ikke er sykkeltilbud på/ved selve riksvegen, og hvor det heller ikke er tilbud på lokalt vegnett. Syklende må basere seg på skyss med annet transportmiddel. | 16819 | ||
Beskrivelse | T 250 | O | Beskrivelse av strekning | 10253 |
Vurdering av tilbud | FVT 30 | O | Vurdering av kvalitet på tilbud. Vurdering foretas av regionale sykkelkoordinatorer. Vegnormaler legges til grunn i vurderingen. | 10420 |
Tilfredsstillende | Sykkeltilbudet er tilfredsstillende i forhold til krav som stilles i vegnormalene | 16820 | ||
Ikke tilfredsstillende | Sykkeltilbudet er ikke tilfredsstillende i forhold til krav som stilles i vegnormalene | 16821 | ||
Kvalitetssikret dato | DATO 8 | B | Dato informajson sist var kvalitetssikret Merknad: Skal angis i forbindlese med revisjon/kvalitetssirking | 10933 |
Kvalitetssikret av | T 30 | B | Angir hvem som utførte siste kvalitetsskring Merknad: Skal angis i forbindlese med revisjon/kvalitetssirking | 10934 |
Egenskapstypenavn | Datatype | Betingelse | Beskrivelse | ID |
Krav nr | Kvalitets- element | Kvalitetsmål | Rel.vegob type | Egenskap type | Beskrivelse | Kvalitetsklasse | |||
1 | 2 | 3 | 4 | ||||||
2117 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | 0 | Alle {Sykkeltilbud, riksvegrute} skal være registrert | 0 % | 0 % | |||
2118 | Aktualitet | Tidsperiode, forsinkelse | 0 | Data skal være inne i NVDB innen angitt frist | 90 dager | 90 dager | |||
2119 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Riksvegrute | Riksvegrute skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
2581 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Kvalitetssikret av | Kvalitetssikret av skal være angitt i forbindlese med revisjon/kvalitetssirking | 0 % | 0 % | |||
2580 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Kvalitetssikret dato | Kvalitetssikret dato skal være angitt i forbindlese med revisjon/kvalitetssirking | 0 % | 0 % |
Nr 1 | Regel: | Det skal registreres Sykkeltilbud, riksvegrutei tilknytning til alle riksvegruter 1) Hvilke ruter skal registreres: Sykkeltilbud tilknyttet riksvegruter skal registreres for alle riksvegruter i NVDB. 2) Viktige egenskaper: Registrering kan gjøres på flere nivå a. Informasjon om tilbudet på selve riksvegruta b. I tillegg informasjon om plassering av «omkjøring» på lokalt vegnett c. I tillegg informasjon om hvilket tilbud det er på lokalt vegnett Informasjon om selve sykkeltilbudet (egenskapstype «sykkeltilbud») bør minimum legges inn på riksvegen, men kan gjerne også legges inn på lokalt vegnett. Det er ønskelig at det for de strekningene som har lokalt tilbud også legges inn forekomster på selve riksvegruta med verdi «tilbud på lokalt vegnett». Det er da mulig å få en komplett oversikt over tilbudet på selve riksvegen. Vurdering av tilbud legges inn der en har gjort en offisiell vurdering av det Det skal for alle forekomster angis navn på riksvegrute. Det kan angis spesiell beskrivelse til gitte strekninger. 3) Hvilket vegnett skal det kobles til: Sykkeltilbudet skal registreres på hovedvegene, dvs ikke på g/s-vegnettet. Dette gjelder for både selve riksvegen og det lokale vegnettet. Unntak når det er g/s-vegnett som ikke følger hovedvegen. Det skal ikke angis sykkeltilbud på ferjestrekninger. 4) Oppdeling av forekomster: Det skal legges inn ny forekomst av sykkelrute når det er endring i egenskapsdata. Det skal alltid legges inn ny forekomst ved kryssing av fylkesgrenser. Det anbefales å opprette ny forekomst når det er ny veg. Det må passes på at det ved endringer i egenkapsdata som gjelder hele ruta blir gjennomført endring for alle forekomstene i ruta. 5) Ikke krav om kontinuerlig rute: Det stilles ikke krav om at ruta skal være kontinuerlig. Det vil si at det kan tillates «hull» f.eks i forbindelse med kryss eller i forbindelse med at en går fra hovedveg til lokalt tilbud. |
||