Datagruppe: | 10 | Alle |
Vegobjekttype: | 10.734 | Tunnel (ID=581) |
Datakatalog versjon: | 2.23 - 892 | |
Sist endret: | 2019-08-29 | |
Definisjon: | Sted hvor veg passerer gjennom jord/fjell eller under større lokk. Består av ett eller flere tunnelløp. | |
Kommentar: |
Dato | Datakatalog versjon | Endringer |
2012-11-29 | 1.90-605 | Første versjon |
2013-03-22 | Oppdatert innsamlingsregler og eksempler | |
2016-03-14 | Oppdatert eksempler | |
2016-03-14 | Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker: TV "Utgår_andre" er fjernet fra NVDB. | |
2016-11-01 | Egenskap "Særskilt brannobjekt fra tidspunkt": Har rettet feil i Anbefalt og Absolutt maksverdi | |
2016-11-01 | Egenskap "Tunnelklasse, prosjektert" Ny tillatt verdi "ikke relevant" for tunneler kortere enn 500 meter | |
2016-11-01 | Endret på eksempler | |
2017-06-08 | Egenskap "Sum lengde alle løp" - endring av beskrivelse | |
2017-12-11 | Endret på innsamlingsregel | |
2018-11-14 | Mindre justering som følge av endring i Datakatalogen | |
2019-08-29 | 2.17 - 851 | Mindre justering som følge av endring i Datakatalogen |
2021-02-11 | 2.23 - 892 | Mindre justering som følge av endring i Datakatalogen |
Bruksområde | Behov | Eksempel |
MOTIV:NTP, statsbudsjett og årlig tildeling til regionene | Type, beliggenhet, eier, vedlikeholdsansvar | Mengder (antall objekter er grunnlag for tildeling av midler) |
Driftskontrakter: Tilbudsgrunnlag og kontrakt | Type, beliggenhet, vedlikeholdsansvar, spesielle egenskaper vedrørende drift | Grunnlag for beregning av kostnader |
ITS (Intelligente transportsystemer) | Begrenset framkommelighet – høydebegrensninger | |
Generell offentlig saksbehandling | Stedfesting, type | Analyser og temakart |
Kvalitetskontroll av andre objekttyper i NVDB | Stedfesting, type | Samsvar mellom objekttyper |
Navn vegobjekttype: | Tunnel |
Definisjon: | Sted hvor veg passerer gjennom jord/fjell eller under større lokk. Består av ett eller flere tunnelløp. |
Representasjon i vegnettet: | punkt |
Sideposisjon: | Ikke relevant |
Kj�refelt: | Ikke relevant |
Egenskapstypenavn: | Navn på egenskapstypen (attributtet) |
Verdi: | Viser tillatte verdier for gitt egenskapstype |
Datatype: | Viser datatype og feltlengde.T=Tekst, H=Heltall, D=desimaltall, DATO=dato, FVH/FVT=kodeliste som kan inneholde lister med heltall eller tekster. Heltall bak datatypen viser antall tegn/siffer. |
Betingelse: | Angir egenskapstypens viktighet A = Absolutt påkrevd. Krav om verdi for å kunne lagre forekomst P = Påkrevd - Krav om verdi, men mulig å lagre forekomst uten verdi B = Betinget - Krav om verdi når gitte forutsetninger inntreffer O = Opsjonell - Ikke krav om verdi S = Opsjonell spesialinformasjon - Benyttes for spesielle formål. Ikke krav om verdi U = Utgår - Egenskapstype vil bli tatt ut av NVDB. Det skal ikke registreres nye data til denne. Slike egenskaper får prefiks 'Utgår_' |
Beskrivelse: | Viser definisjon av egenskapstype, samt eventuell merknad knyttet til registrering av data |
Egenskapstypenavn Tillatte verdier | Datatype | Betingelse | Beskrivelse | ID |
Navn | T 50 | P | Angir navn på tunnel. | 5225 |
Tunnelnummer | T 10 | B | Gir unikt nummer for tunnel/skredoverbygg, benyttes av Plania Merknad: Påkrevd hvis tunnelnummer er etablert | 9306 |
Tunnelklasse, prosjektert | FVT 15 | P | Angir hvilken tunnelklasse tunnelen ble prosjektert etter. Ikke relevant for tunneler kortere enn 500 meter | 9134 |
A | 12172 | |||
B | 12173 | |||
C | 12174 | |||
D | 12175 | |||
E | 12176 | |||
F | 12177 | |||
Ikke relevant | Angis for tunneler med lengde under 500 meter | 18161 | ||
Antall parallelle hovedløp | FVH 1 (stk) | P | Angir hvor mange parallelle hovedløp tunnelen har. Med hovedløp menes tunnelløp som inngår i hovedvegen (ikke ramper, armer etc.). Det kan være unntak fra dette i tilfeller der det ikke er noen tunnelløp som har referanse til hovedparsell som inngår i hovedvegen, f.eks når tunnel på en arm. | 3947 |
1 | 5011 | |||
2 | 5012 | |||
3 | 5013 | |||
4 | 5014 | |||
Lengde, offisiell | H 5 (m) | P | Angir tunnelens offisielle lengde. Lengde skal oppgis i henhold til regelverk for skilting. Dvs at for tunneler opp til 1000 m avrundes lengde til nærmeste 10 meter, for tunneler over 1000 meter avrundes lengde til nærmeste 100 meter (jfr Håndbok N300). For tunneler med flere løp tas det utgangspunkt i lengste hovedløp. Denne lengden skal registreres uavhengig av om tunnellengde er skiltet eller ikke. | 8945 |
Sum lengde alle løp | H 5 (m) | P | Angir total lengde av alle hovedløpene tilhørende tunnelsystemet. Inkluderer ikke lengde av ramper. Lengde av et hovedløp regnes fra første til siste punkt hvor en normal rett opp fra midt veg treffer tunneltak/portal | 8150 |
Sum lengde ramper | H 5 (m) | P | Angir total lengde av alle tunnelløp som tilhører rampe(r) tilhørende tunnelsystemet. Inkluderer ikke lengde av hovedløpene. | 8151 |
Stigning, offisiell | D 4 (%) | O | Angir offisiell stigning, dvs stigning som skiltes og evt. legges til grunn i risikovurderinger o.l. Merknad: Skal gis som absoluttverdi. | 11509 |
Stigning, kvalitet | FVT 30 | B | beskriver hvordan "stigning, maks" er framkommet Merknad: Skal angis om "stigning, maks" er angitt | 11510 |
Verifisert | Stigningsverdi er kontrollmålt eller beregnet ut fra pålitelige grunnlagsdata | 19547 | ||
Noe usikker | Verdi er typisk beregnet med Kurvgen basert på vegnettsdata uten at det er verifisert/kontrollmålt | 19549 | ||
Ukjent kvalitet | Det er ikke kjent hvilken kvalitet verdien har. | 19550 | ||
Sikkerhetsgodkjenningsdato | DATO 8 | B | Gir dato for når tunnel sist ble sikkerhetsgodkjent. Merknad: Skal angis om det har vært sikkerhetsgodkjenning | 11448 |
Undersjøisk | FVT 3 | P | Angir om tunnel er undersjøisk eller ikke. | 9517 |
Ja | 13432 | |||
Nei | 13433 | |||
Sykkelforbud | FVT 3 | P | Angir om det er forbudt å sykle i tunnelen | 9518 |
Ja | 13434 | |||
Nei | 13435 | |||
Service-/nødtelefoner til VTS | FVT 50 | P | Angir om service-/nødtelefonene i tunnelen går direkte til Vegtrafikksentralen (VTS) | 3917 |
Ja | 5009 | |||
Nei, Ingen service-/nødtelefoner | 5010 | |||
Utgår_Brannvesenet | 5015 | |||
Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker | FVT 50 | P | Angir hvorvidt det utløses alarm direkte til Vegtrafikksentralen ved fjerning av brannslokker i tunnel. | 3918 |
Ja | 4926 | |||
Utgår_Brannvesen | 4927 | |||
Nei, finnes ikke slik alarm | 4950 | |||
Kabler seksjonert | FVT 3 | P | Angir om kabler er seksjonert eller ikke. Når kabler er seksjonert skaper evt. brudd/skade bare problem på den aktuelle seksjon i tunnelen | 3915 |
Ja | 4922 | |||
Nei | 4923 | |||
Kabler sikret v nedgraving | FVT 3 | P | Angir om kabler er sikret v. nedgraving eller ikke. | 3916 |
Ja | 4924 | |||
Nei | 4925 | |||
Særskilt brannobjekt fra tidspunkt | DATO 8 | B | Angir vedtaksdato dersom tunellen er vedtatt som særskilt brannobjekt Merknad: Påkrevd for tunneler som er vedtatt som særskilt brannobjekt | 9507 |
Restriksjonsklasse | FVT 1 | P | Angir restriksjonsklasse for transport av farlig gods gjennom tunnelen. | 9131 |
a | Ingen restriksjoner på transport av farlig gods [hb021] | 12167 | ||
b | Restriksjoner på farlig gods som kan gi en stor eksplosjon [HB N500 (021)] | 12168 | ||
c | Restriksjoner på farlig gods som kan gi en stor eksplosjon, eller stort utslipp av giftig gass [HB N500 (021)] | 12169 | ||
d | Restriksjoner på farlig gods som kan gi en stor eksplosjon, eller stort utslipp av giftig gass eller en stor brann [HB N500 (021)] | 12170 | ||
e | Restriksjoner på farlig gods unntatt følgende stoffer, UN nr. 2919, 3291, 3331, 3373 [HB N500 (021)] | 12171 | ||
Merknad restriksjonsklasse | T 500 | O | Angir merknader knyttet til restriksjonsklasse | 9506 |
Merknad syklende | T 50 | B | Kan f.eks beskrive omkjøringsrute for sykkel/gangtrafikk. Merknad: Skal angis i tilfeller der det er forbudt for syklende eller ikke anbefalt for syklende. F.eks om det finnes alternativ rute. | 3913 |
Brutus_Id | T 30 | B | Gir referanse til brudatabanken Merknad: Påkrevd dersom Brutus_Id finnes | 9329 |
Åpningsår | H 4 | P | Angir byggeår for vegobjektet | 10383 |
Prosjektreferanse | T 200 | B | Referanse til prosjekt. Det benyttes samme prosjektreferanse som på tilhørende Veganlegg (VT30). Benyttes for å lettere kunne skille nye data fra eksisterende data i NVDB. Merknad: Skal angis for nye vegobjekter som overføres fra et utbyggings- eller vedlikeholdsprosjekt. | 11148 |
Eier | FVT 50 | P | Angir hvem som er eier av vegobjektet. Merknad: Påkrevd når eier avviker fra vegeier. | 11984 |
Stat, Statens vegvesen | 20605 | |||
Stat, Nye Veier | 20606 | |||
Fylkeskommune | 20607 | |||
Kommune | 20608 | |||
Privat | 20609 | |||
Uavklart | Verdi benyttes inntil det er avklart hvem som er eier (ingen verdi tolkes som at vegeier er eier). | 20610 | ||
Vedlikeholdsansvarlig | FVT 50 | B | Angir hvem som er ansvarlig for vedlikehold av vegobjektet Merknad: Skal angis om vedlikeholdsansvarlig avviker fra eier av vegobjektet | 12013 |
Statens vegvesen | 20798 | |||
Nye Veier | 20799 | |||
Fylkeskommune | 20800 | |||
OPS | 20801 | |||
Kommune | 20802 | |||
Privat | 20803 | |||
Uavklart | 20804 | |||
Tunnelforvalterområde | FVT 4 | S | Angir hvilket tunnelforvalterområde som har ansvar for tunnel. (Egenskapstype er til test i Statens vegvesen) | 12087 |
N1 | 21004 | |||
N2 | 21005 | |||
N3 | 21006 | |||
N4 | 21007 | |||
M1 | 21008 | |||
M2 | 21009 | |||
V1 | 21010 | |||
V2 | 21011 | |||
V3 | 21012 | |||
S1 | 21013 | |||
S2 | 21014 | |||
Ø1 | 21015 | |||
Ø2 | 21016 | |||
Ø3 | 21017 | |||
Ø4 | 21018 |
Egenskapstypenavn | Datatype | Betingelse | Beskrivelse | ID |
Geometri, punkt | GP | P | Gir punkt som geometrisk representerer objektet. Merknad: Grunnriss: Punkt omtrent midveis i lengste hovedløp, plassert omtrentlig på senterlinje. - Høydereferanse: Topp vegdekke | 6891 |
Krav nr | Kvalitets- element | Kvalitetsmål | Rel.vegob type | Egenskap type | Beskrivelse | Kvalitetsklasse | |||
1 | 2 | 3 | 4 | ||||||
84 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | 0 | Alle fysiske objekter skal være registrert | 0 % | 0 % | |||
85 | Aktualitet | Tidsperiode, forsinkelse | 0 | Data skal være oppdatert når vegen åpner | 0 dager | 0 dager | |||
2277 | Absolutt stedfestings-nøyaktighet | Middelverdi av feil i stedfestings-nøyaktighet | Geometri, punkt | Avvik i posisjon skal være innenfor gitt verdi | 10 cm | 10 cm | |||
2276 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Geometri, punkt | Geometri, punkt skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
631 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker | Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
632 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Antall parallelle hovedløp | Antall parallelle hovedløp skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
637 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Kabler seksjonert | Kabler seksjonert skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
638 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Kabler sikret v nedgraving | Kabler sikret v nedgraving skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
640 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Navn | Navn skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
641 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Restriksjons-klasse | Restriksjonsklasse skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
642 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Service- nødtelefoner til VTS | Service-/nødtelefoner til VTS skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
643 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Sum lengde alle løp | Sum lengde alle løp skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
644 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Sum lengde ramper | Sum lengde ramper skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
645 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Sykkelforbud | Sykkelforbud skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
647 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Tunnelklasse, prosjektert | Tunnelklasse, prosjektert skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
649 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Undersjøisk | Undersjøisk skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
1929 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Åpningsår | Åpningsår skal være angitt for nye forekomster, der det er kjent for eksisterende | 0 % | 0 % | |||
634 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Brutus_Id | Brutus_Id skal være angitt hvis Brutus_ID finnes | 0 % | 0 % | |||
744 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Lengde, offisiell | Lengde, skiltet skal være angitt dersom lengde er skiltet | 0 % | 0 % | |||
2014 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Merknad syklende | Merknad syklende skal være angitt i tilfeller der det er forbudt for syklende eller ikke anbefalt for syklende. F.eks om det finnes alternativ rute. | 0 % | 0 % | |||
646 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Særskilt brannobjekt fra tidspunkt | Særskilt brannobjekt fra tidspunkt skal være angitt for tunneler som er vedtatt som særskilt brannobjekt | 0 % | 0 % | |||
648 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Tunnelnummer | Tunnelnummer skal være angitt hvis tunnelnummer er etablert | 0 % | 0 % | |||
666 | Konseptuell konsistens | Andel objekter med avvik fra regler i det konseptuelle skjemaet | Tunnelløp | 0 | Alle objekter skal ha tilknyttet et objekt av objekttype Tunnelløp | 0 % | 0 % | ||
667 | Konseptuell konsistens | Andel objekter med avvik fra regler i det konseptuelle skjemaet | Tunnelløp uten trafikk | 0 | Skal registreres om det i tunnelen inngår et tunnelløp uten trafikk | 0 % | 0 % |
Nr 1 | Regel: | Et tunnelobjekt skal registreres for hver tunnel ute langs vegen i henhold til kravmatrisa. Alle tunneler har normalt minst et hovedløp. Ramper og armer telles normalt ikke med som parallelle hovedløp. Et spesialtilfelle er der hele tunnelen ligger kun på en vegrampe, der blir rampen et hovedløp. Der to veier krysser hverandre i en tunnel, er hovedløpet den viktigste vegen, mens den andre blir et sekundærløp. Løsmassetunneler og "lokk" er gjerne også registrert i Brutus. Eventuell Brutus_id legges inn på objektet. En løsmassetunnel med rektangulært tverrsnitt og en betongvegg som skiller kjøreretningene, er 1 konstruksjon i Brutus, men registreres som 2 hovedløp i NVDB og med 2 tunnelløp. "Sum lengde av alle løp" er summen av alle tunnelløp med trafikk utenom rampene. "Sum lengde ramper" er det samme for alle rampene. Lengden som blir skiltet skal være den lengste vegen en kan kjøre gjennom tunnelen. En tunnel kan ha utstyr som gir flere Brutus-ider, det er id-en som er beskriver tunnelen som skal gis i NVDB. |
||
![]() Tunnel "med lokk" også registrert i Brutus | I denne tunnellen som har et rektangulært profil, går begge kjøreretningene i samme tunnelløp. Navn : Bybrutunnelen Antall parallelle hovedløp : 1 Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker : Nei, finnes ikke slik alarm Brutus_Id : xxxx Kabler seksjonert : Nei Kabler sikret v nedgraving : Ja Lengde, offisiell : Restriksjonsklasse : a Service-/nødtelefoner til VTS : Nei, Ingen service-/nødtelefoner Sum lengde alle løp : 130 Sum lengde ramper : 0 Sykkelforbud : Ja Tunnelklasse, prosjektert : Ikke relevant Tunnelnummer : xxxx Undersjøisk : Nei Åpningsår : 1989 |
![]() | Tunnel med rektangulært profil og et hovedløp Navn : Lysaker atrium Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker : Ja Antall parallelle hovedløp : 1 Brutus_Id : xxxxx Kabler seksjonert : Ja Kabler sikret v nedgraving : Ja Lengde, offisiell : 59 Merknad syklende : Omkjøring Sykkel merket Restriksjonsklasse : a Service-/nødtelefoner til VTS : Nei, Ingen service-/nødtelefoner Sum lengde alle løp : 133 Sum lengde ramper : 0 Sykkelforbud : Ja Tunnelklasse, prosjektert : Ikke relevant Tunnelnummer : xxxx Undersjøisk : Nei Åpningsår : 1983 |
![]() | Figurer som viser krav til Tunneklasse og Restriksjonsklasse. Hentet fra Vegnormal Håndbok N500 (021) Vegtunneler |
![]() T-kryss i tunnel | Finnøytunnelen er et undersjøisk tunnel som binder sammen 3 øyer. Hovedløpet går fra Rennesøy til Finnøy og det går et sekundærløp til Talgje. Navn : Finnøytunnelen Antall parallelle hovedløp : 1 Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker : Ja Brutus_Id : xxxx Kabler seksjonert : Ja Kabler sikret v nedgraving : Ja Lengde, offisiell : 5800 Restriksjonsklasse : a Service-/nødtelefoner til VTS : Ja Sum lengde alle løp : 7270 Sum lengde ramper : 0 Sykkelforbud : Ja Tunnelklasse, prosjektert : B Tunnelnummer : xxxx Undersjøisk : Ja Åpningsår : 2009 |
![]() Rundkjøring i tunnel | Tunnelsystemet i Tromsø består av 3 tunneller som er knyttet sammen: Lagnestunnelen, Breivikatunnelen og Sentrumstangenten. I tillegg er det knyttet til et parkeringsanlegg i fjell som er privat eid. Alle tunnelene tilhører samme fylkesveg. Hver tunnel har sin HP. Det er 3 rundkjøringer med diameter på ca 20 meter i tunnelen. Den mest trafikkerte strekningen er den eldste tunnellen som har HP 54. Denne blir hovedløpet. På grunn av rundkjøringene deles tunnelsystemet opp i 6 tunnelløp hvorav 3 blir type hovedløp og 3 sekundærløp. Siden rundkjøringene er under 50 meter i diameter blir ikke de egne tunnelløp. Deres lengde tas med i tilstøtende tunnelløp. Navn : Langnestunnelen Antall parallelle hovedløp : 1 Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker : Ja Brutus_Id : 12345 Kabler seksjonert : Ja Kabler sikret v nedgraving : Ja Lengde, offisiell : 1700 Merknad syklende : Sykkelrute følger Fv over øya eller Storgata/Stakkevollvegen Restriksjonsklasse : a Service-/nødtelefoner til VTS : Ja Sum lengde alle løp : 6380 Sum lengde ramper : 0 Sykkelforbud : Ja Tunnelklasse, prosjektert : B Tunnelnummer : xxxx Undersjøisk : Nei Åpningsår : 1986 |