Produktspesifikasjon

Datagruppe:1Alle
Vegobjekttype:1.3800Bomstasjon (ID=45)
Datakatalog versjon:2.09 - 775
Sist endret:2017-03-03
Definisjon:Et punkt i vegnettet hvor det kreves betaling for å kunne kjøre videre. Kan gjelde i en eller begge retninger.
Kommentar:


Oppdateringslogg
DatoDatakatalog versjonEndringer
2012-04-171.90-605Første versjon
2013-03-22Oppdatert innsamlingsregler og eksempler
2014-10-20Nye tegneregler
2015-06-09Endret innsamlingsregel og eksempel pga endring i egenskaper som nå overføres fra CS-Norge
2016-06-21Egenskapene "Utgår_Rushtidstakst liten bil", "Utgår_Rushtidstakst liten bil", "Utgår_Rushtid morgen, fra", "Utgår_Rushtid morgen, til", "Utgår_Rushtid ettermiddag, fra", "Utgår_ettermiddag, til" : Har fjernet "Utgår" i navnet
2016-06-21Ny tillatt verdi "Uavklart" på egenskapene "Eier" og "Vedlikeholdsansvarlig"
2017-03-03Nye egenskaper: "Timesregel, varighet", Timesregel, passeringsgruppe"
2017-03-032.09 - 775Egenskap "Timesregel" endring på verdier




1. Kjente bruksområder og behov
Her listes kjente bruksområder for dataene, og hvilke behov disse bruksområdene har.

BruksområdeBehovEksempel
Generell offentlig saksbehandlingEier, Vedlikeholdsansvarlig, Abonnementstype, Fullstendighet(Datasettnivå), Aktualitet
Navigasjon og ruteplanleggingTakst, aktualitet, Fullstendighet(Datasettnivå), Stedfesting, geometri, AbonnementstypeInformasjon om bomstasjoner brukes i ruteplanleggere, for å informere om kostnader ved å velge en rute.
Beregninger ÅDT Statens vegvesenNavn, Stedfesting, geometri, Aktualitet, Passeringer, Fullstendighet(Datasettnivå)Får helårstelling av trafikkmengde og tungtrafikkandel fra passeringene
PrognosesamarbeidPasseringer, Takst, Aktualitet, Fullstendighet(Datasettnivå)



2. Innhold og struktur

2.1 UML-skjema

45_uml_betingelser.png
Figur 1: UML-skjema med betingelser


Tillatte verdier

45_uml_tillatte_verdier.png
Figur 2: Tillatte verdier


UML-skjema med assosiasjoner

45_uml_assosiasjoner.png
Figur 3: UML-skjema med assosiasjoner



2.2 Beskrivelse av vegobjekttype og tilhørende egenskapstyper

Vegobjekttype

Navn vegobjekttype:Bomstasjon
Definisjon:Et punkt i vegnettet hvor det kreves betaling for å kunne kjøre videre. Kan gjelde i en eller begge retninger.
Representasjon i vegnettet:punkt
Sideposisjon:Ikke relevant
Kjørefelt:Påkrevd


Egenskapstyper - geometri - tillatte verdier

Tabellen beskriver hver egenskapstype tilhørende vegobjekttypen.

Egenskapstypenavn:Navn på egenskapstypen (attributtet)
Verdi:Viser tillatte verdier for gitt egenskapstype
Datatype:Viser datatype og feltlengde.T=Tekst, H=Heltall, D=desimaltall, DATO=dato, FVH/FVT=kodeliste som kan inneholde lister med heltall eller tekster. Heltall bak datatypen viser antall tegn/siffer.
Betingelse:Angir egenskapstypens viktighet
A = Absolutt påkrevd. Krav om verdi for å kunne lagre forekomst
P = Påkrevd - Krav om verdi, men mulig å lagre forekomst uten verdi
B = Betinget - Krav om verdi når gitte forutsetninger inntreffer
O = Opsjonell - Ikke krav om verdi
S = Opsjonell spesialinformasjon - Benyttes for spesielle formål. Ikke krav om verdi
U = Utgår - Egenskapstype vil bli tatt ut av NVDB. Det skal ikke registreres nye data til denne. Slike egenskaper får prefiks 'Utgår_'
Beskrivelse:Viser definisjon av egenskapstype, samt eventuell merknad knyttet til registrering av data


Standard egenskapstyper

Egenskapstypenavn

Tillatte verdier

DatatypeBetingelseBeskrivelseID
BomstasjonstypeFVT 30PAngir hvilken type bomstasjon det er tale om9390
AutoPASS + manuell

Bomstasjon har Autopass og manuell betaling
Dersom en ikke har autopass, betales ved myntinnkast eller bemannet bod
13132
AutoPASS + automatisk

Bomstasjon har autopass og automatisk betaling
Dersom en ikke har autopass, kan en stoppe og betale ved en servicestasjon i nærheten av bomstasjonen ellers motta regning i posten.
13133
Kun manuell

Bomstasjon har kun manuell innkreving
Betaling ved myntinnkast eller bemannet bod
13134
Navn bompengeanlegg (fra CS)T 70PAngir navn på bompengeanlegg. Overføres automatisk fra CS-Norge10714
Navn bomstasjonT 40PGir navn på bomstasjon.
Merknad: Informasjon blir automatisk overført fra CS-Norge, og skal derfor ikke angis direkte (Gjelder fra høst 2015).
1078
Vedtatt til årH 4PÅrstall som det er vedtatt at bomstasjonen skal stå fram til9413
Link til bomstasjonT 300OUrl til detaljer om bomstasjon i CS-Norge10715
InnkrevningsretningFVT 20PAngir hvilken retning det er betalingsinnkrevning i forhold til vegens metreringsretning9414
Med metrering


13259
Mot metrering


13260
Begge retninger


13261
Bompengeanlegg_IdH 4PAngir ID på bompengeanlegget. Er grunnlag for å få overført takstinformasjon fra CS-Norge9596
Bomstasjon_IdH 4PAngir ID på bomstasjonen. Er grunnlag for å få overført takstinformasjon fra CS-Norge9595
Takst liten bilD 6 (Kr)PAngir ordinær takst for å passere med liten bil. Det skal angis første takst etter midnatt som er har en kostnad over kr 0 på ukedag mandag.
Merknad: Informasjon blir automatisk overført fra CS-Norge, og skal derfor ikke angis direkte (Gjelder fra høst 2015).
1820
Takst stor bilD 7 (Kr)PAngir ordinær takst for å passere bomstasjon med stor bil. Det skal angis første takst etter midnatt som er har en kostnad over kr 0 på ukedag mandag. .
Merknad: Informasjon blir automatisk overført fra CS-Norge, og skal derfor ikke angis direkte (Gjelder fra høst 2015).
1819
Tidsdifferensiert takstFVT 3PAngir om takst for en eller flere vektklasser varierer over døgnet. Det skal også angis Ja om det er gratis i perioder av døgnet.
Merknad: Informasjon blir automatisk overført fra CS-Norge, og skal derfor ikke angis direkte. (Gjelder fra høst 2015)
9409
Ja


13255
Nei


13256
Rushtidstakst liten bilD 6 (Kr)OAngir takst for å passere med liten bil i rushtid9410
Rushtidstakst stor bilD 7 (Kr)OAngir takst for å passere bomstasjon med stor bil i rushtid
Merknad: Påkrevd dersom det er annen takst i rushtid enn ellers
9411
Rushtid morgen, fraKL 4OAngir tidspunkt eventuell rushtidsavgift starter på morgenen9407
Rushtid morgen, tilKL 4OAngir tidspunkt eventuell rushtidsavgift slutter på morgenen9408
Rushtid ettermiddag, fraKL 4OAngir tidspunkt eventuell rushtidsavgift starter på ettermiddagen9405
Rushtid ettermiddag, tilKL 4OAngir tidspunkt eventuell rushtidsavgift slutter på ettermiddagen9406
TimesregelFVT 30PAngir ordning der man betaler kun for den første passeringen ved to eller flere passeringer gjennom samme bompengeanlegg i løpet av en time.9412
Standard timesregel

Det gis fritak/rabatt ved passering av mer enn en bomstasjon innenfor et avgrenset tidsrom.13257
Omvendt timesregel

Det gis fritak/rabatt om kun en av to eller flere angitte bomstasjon passeres innenfor et gitt tidsrom. Må passere minst to bomstasjoner for å bli belastet18299
Ikke timesregel


13258
Timesregel, varighetH 3 (min)OAngir hvor lang tid (minutter) det maksimalt kan gå mellom to bomstasjopnspasseringer for at rabatt skal innrømmes basert på timesregel.10952
Timesregel, passeringsgruppeH 6OUnik ID som er felles for de bomstasjonene som har samme timesregel.10951
Gratis gjennomkjøring ved HC-brikkeFVT 3PAngir om gjennomkjøring med HC-brikke er gratis9404
Ja


13253
Nei


13254
EtableringsårH 4PAngir når bomstasjon ble satt i drift10271
EierFVT 50BAngir hvem som er eier av vegobjektet.
Merknad: Påkrevd når eier avviker fra vegeier.
7992
Stat


10258
Fylkeskommune


10720
Kommune


10322
Privat


10386
Uavklart

Verdi benyttes inntil det er avklart hvem som er eier (ingen verdi tolkes som at vegeier er eier).17577
VedlikeholdsansvarligFVT 50BAngir hvem som er ansvarlig for vedlikehold
Merknad: Påkrevd når vedlikeholdsansvarlig ikke er Statens vegvesen
5799
Statens vegvesen


8194
Kommune


8220
Privat


8246
Uavklart


17687
ProsjektreferanseT 200OReferanse til prosjekt. Benyttes for å lettere kunne skille nye data fra eksisterende data i NVDB11051
Utgår_Navn bompengeanleggFVT 75UAngir navn på tilhørende bompengeanlegg
Merknad: Påkrevd for offentlige bomstasjoner
9391


Geometri egenskapstyper
EgenskapstypenavnDatatypeBetingelseBeskrivelseID
Geometri, punktGPPGir punkt som geometrisk representerer objektet.
Merknad: Grunnriss: Ved innkrevingspunkt, dvs. antenne eller bod/myntinnkast. - Høydereferanse: Terrenghøyde
4752



3. Kvalitetskrav

Kravmatrisen viser de forskjellige krav som stilles til kvalitet på de data som ligger i NVDB for den eller de objekttyper som er behandlet i dette dokumentet. Kravene går på:
Aktualitet = tidsfrist for oppdatering i NVDB i forhold til når fysisk objekt er driftsatt
Fullstendighet = krav til hvor komplett innlegging av objekt eller egenskap skal være
Konsistens = krav til sammenheng mellom objekter av samme eller forskjellig datatype

Kvalitetskravklasser:
1 = Europa- og riksveger
2 = Fylkesveger
3 = Kommunale veger
4 = Private veger og skogsbilveger

Kravene under er gitt i henhold til ny datamodell, og viser maksimalt tillatt avvik

Krav nrKvalitets- elementKvalitetsmålRel.vegob type Egenskap typeBeskrivelseKvalitetsklasse
1234
88AktualitetTidsperiode, forsinkelse
-44Skal være registrert i NVDB ved åpning av bomstasjon10 dager10 dager10 dager10 dager
89Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
-45Alle offentlige bomstasjoner skal være registrert0 %0 %0 %0 %
91Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Vedtatt til årVedtatt til år skal være angitt på alle objekter0 %0 %0 %0 %
92Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Takst liten bilTakst liten bil skal være angitt på alle objekter0 %0 %0 %0 %
93Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Takst stor bilTakst stor bil skal være angitt på alle objekter0 %0 %0 %0 %
94Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
BomstasjonstypeBomstasjonstype skal være angitt på alle objekter0 %0 %0 %0 %
95Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Gratis gjennomkjøring ved HC-brikkeGratis gjennomkjøring ved HC-brikke skal være angitt på alle objekter0 %0 %0 %0 %
133Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
TimesregelTimesregel skal være angitt på alle objekter0 %0 %0 %0 %
266Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Tidsdifferensiert takstTidsdifferensiert takst skal være angitt på alle objekter0 %0 %0 %0 %
281Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Navn bomstasjonNavn bomstasjon skal være angitt på alle objekter0 %0 %0 %0 %
382Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Innkrevnings-retningInnkrevningsretning skal være angitt på alle objekter0 %0 %0 %0 %
724Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Geometri, punktGeometri, punkt skal være angitt på alle objekter0 %0 %

1943Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Bomstasjon_IdBomstasjon_Id skal være angitt på alle objekter0 %0 %

1944Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Bompengeanlegg_IdBompengeanlegg_Id skal være angitt på alle objekter0 %0 %

2496Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Navn bompengeanlegg (fra CS)Navn bompengeanlegg (fra CS) skal være angitt på alle objekter0 %0 %

1945Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
EtableringsårEtableringsår skal være angitt på alle objekter0 %0 %

283Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Vedlikeholds-ansvarligVedlikeholdsansvarlig skal være angitt når vedlikeholdsansvarlig ikke er Statens vegvesen0 %0 %0 %0 %
282Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
EierEier skal være angitt når eier avviker fra vegeier.0 %0 %0 %0 %
2495Absolutt stedfestings-nøyaktighetMiddelverdi av feil i stedfestings-nøyaktighet
Geometri, punktAvvik i posisjon skal være innenfor gitt verdi10 cm10 cm

284Absolutt stedfestings-nøyaktighetMiddelverdi av feil i stedfestings-nøyaktighet
Geometri, punktKravet gjelder både objekter med egengeometri og metrerte objekter1m1m1m1m
285Konseptuell konsistensMaks tillatt avvikKameraGeometri, punktKamera som er datterobjekt til bomstasjonen skal ha en maksimum avstand til bomstasjon30m30m30m30m
287Konseptuell konsistensMaks tillatt avvikStøtputeGeometri, punktStøtpute som er datterobjekt til bomstasjonen skal ha en maksimum avstand til bomstasjon30m30m30m30m
286Konseptuell konsistensMaks tillatt avvikVegbomGeometri, punktVegbom som er datterobjekt til bomstasjonen skal ha en maksimum avstand til bomstasjon30m30m30m30m

4. Innsamlingsregler med eksempler

Nr 1Regel:Et Bomstasjon-objekt skal registreres for hver Bomstasjon ute på vegen (inkludert bomstasjoner på armer og ramper) i henhold til kravmatrisa.

Det skal kunne registreres bomstasjoner på både private og offentlige veger.

Vegobjektet representerer hele bomstasjonen, og stedfestes på samme punkt på vegnettet som geometrien (se eksempel 2). Det kan knyttes til ulike datterobjekt, f.eks Vegbom, Bygning (innkrevingsboder og evt pauserom), Kamera, Dokumentasjon og Kommentar.

Dersom Bomstasjonen kun har innkreving i en kjøreretning brukes kjørefeltkoder til å angi dette. Det må minimum oppgis kjørefeltkode 1 for Bomstasjoner som har innkrevingsretning med metrering og 2 for Bomstasjoner som har innkrevingsretning mot metrering.

I tilfeller der Bomstasjonen gjelder begge kjøreretninger, og hver kjøreretning har egen metrering (envegs med/mot) skal det alltid registreres en Bomstasjon per retning.

Assosiasjon til eventuell Bygning skal registreres.

Bomstasjon får overført flere av de påkrevde egenskapene fra CS-Norge. Inntil videre beholdes egenskapene om rushtidstakst i NVDB, frem til de kan ivaretas i et annet system.


Eksempel 1 Bomstasjon

45_eksps_bomstasjon_ny.png
Eksempel på veg med to automatiske bomstasjoner. Rødt punkt viser anbefalt punkt for registrering geometri på hovedvegens (E6) bomstasjon.

Her er det vist et område der det er bomstasjon på hovedvegen og på en rampe. Dette registreres som to bomstasjoner.
Det er bare to kjørefelt, og det kreves bompenger i bare en retning, mot metreringsretningen, så kjørefeltkoden blir 1 og 3 (1#3)
Bompengeanlegg_Id : : 23
Bomstasjon_Id : 61
Bomstasjonstype : AutoPASS + automatisk
Etableringsår : 1998
Gratis gjennomkjøring ved HC-brikke : Nei
Innkrevningsretning : Mot metrering
Navn bompengeanlegg (fra CS) : Bomringen i Oslo/Bærum
Navn bomstasjon : E6 Europavegen
Takst liten bil : 26 (Overføres fra CS-Norge)
Takst stor bil : 78 (Overføres fra CS-Norge)
Tidsdifferensiert takst : Nei (Overføres fra CS-Norge)
Timesregel : Standard timesregel
Vedtatt til år : 2032



Eksempel 2 for Bomstasjon


Eksempler på registrering av geometri for bomstasjon
Eksemplet viser plassering av Geometri, punkt for forskjellige varianter av bomstasjoner.
Punktet plasseres der innkreving skjer:
- Under antenne for automatiske bomstasjoner
- Ved betalingsbu/myntpåkast for manuelle bomstasjoner



5. Kodelister

EgenskapVerdier (1 av 2)Verdier (2 av 2)
Utgår_Navn bompengeanlegg Fv. 108 Ny Kråkerøyforbindelse (åpner juni 2011)
E18/E6 Østfold
Rv. 23 Oslofjordtunnelen
E6 Svinesundforbindelsen
E6 Gardermoen - Kolomoen
Rv. 2 Kløfta - Nybakk
Bomringen i Oslo/Bærum
E16 Slomarka - Kongsvinger
Rv. 4 Oppland
Rv. 35 Lunner - Gardermoen
Fv. 255 Gausdalsvegen
E6 Øyer - Tretten
E16 Fønhus - Bagn
E16 Bagn - Bjørgo
FV34 Grime - Vesleelva
Sokna - Ørgenvika
Rv. 19 Horten
Bomringen i Tønsberg
E18 Vestfold Nord
E18 Vestfold Sør
E18 Aust-Agder
Rv. 9 Setesdalsveien
Bomringen i Kristiansand
E39 Listerpakken
Fv. 45 Gjesdal
Bomringen på Nord-Jæren
Fv. 519 Finnfast
Bomstasjonane i Haugesund og Tysvær
T-forbindelsen
Fv 551 Folgefonntunnelen
Fv 107 Jondalstunnelen
Rv 7 Hardangerbrua
E39 Stord
Årsnes ferjekai
Austevollbrua
E39 Trekantsambandet
Fv. 544 Halsnøysambandet
E134 Åkrafjorden
Kvammapakken
Vossapakko
Bomringen i Bergen
Fv. 566 Osterøybrua
E39 Teigen - Bogen
Rv. 55 Fatlatunnelen
Fv 64 Atlanterhavstunnelen
Kristiansund Fastlandsforbindelse
Fv. 653 Eiksundsambandet
Fv. 71 Sykkylvsbrua
E39 Øysand - Thamshamn
Miljøpakke Trondheim
E6 Øst Trondheim - Stjørdal
Flakk - Rørvik
Fosenpakken
Fv. 680 Imarsundforbindelsen
Ryatunnelen (åpner høst 2011)
Bomringen i Namsos
Fv. 17 Godøystraumen
Rv 80 Strømsnes (åpner høst 2011)
E69 Fatima