Denne funksjonen brukes for å ta ut ansvarsmatrise basert på et utvalg av personer. Resultatet blir en liste med personer og hvilke vegobjekttyper inkludert roller de har ansvar for.
Når funksjonen starter vises dette skjermbildet:
De fem listeboksene øverst til venstre i skjermbildet brukes til å velge hvilke personer du vil ha med i utvalget. Du velger personer ut fra tilhørighet, geografi og roller:
Region
Denne kan du bruke for å begrense personer ut fra region.
Fylke/Område
Denne kan du bruke for å begrense personer ut fra fylke eller annet geografisk område.
Avdeling
Denne kan du bruke for å begrense personer ut fra hvilken avdeling de tilhører.
Seksjon
Denne kan du bruke for å begrense personer ut fra hvilken seksjon de tilhører.
Roller
Denne kan du bruke for å begrense personer ut fra hvilke roller de har i forhold til vegobjekttyper.
Valg
Under hver av listeboksene er det to knapper som gjør at du kan velge alt i listen (Alle) eller velge bort alt i listen (Ingen). Ut over dette kan du slå av og på hvert valg ved å klikke i avkrysningsboksen for hvert valg.
Listen over personer oppdateres etter hvert som du setter opp utvalget. For å bruke personene i listen må disse velges. Dette gjør du ved å velge hver enkelt person ved å klikke i avkrysningsboksene foran disse, eller du kan velge Alle eller Ingen med knappene under persontabellen.
Vise roller
Trykk på denne knappen for å vise hvilke vegobjekttyper og roller de valgte personene er knyttet til. Resultatet kan bli f.eks. slik:
Eksport av ansvarlige til Microsoft Excel regneark
Denne knappen vil starte eksport til Microsoft Excel regneark av innholdet i ansvarsmatrisen.
Du vil få opp en dialog for å velge filnavn:
Endre sti til der du vil lagre filen og gi eventuelt et annet filnavn enn det programmet foreslår. Trykk Lagre for å lagre filen.
Komprimering av tabellen
Når du velger denne knappen vil programmet komprimere kolonnene noe. Det er spesielt kolonnene for roller som blir smalere, men andre kolonner kan også bli noe smalere. Trykk knappen en gang til for å gå tilbake til normal visning.
Denne funksjonen kan være spesielt nyttig å bruke før du tar en utskrift.
Utskrift av ansvarsmatrise
Denne knappen brukes for å ta utskrift av innholdet i ansvarsmatrisa. Du vil få opp ditt vanlige skjermbilde for å velge skriver før utskriften kjøres.
Ved utskrift vil innholdet i tabellen tilpasses slik at det alltid får plass på siden mhp. bredde.
I noen tilfeller kan dette føre til svært liten skrift på utskriften. Det finnes imidlertid en rekke tiltak du kan gjøre for å få til passende skriftstørrelse:
Her kan du bare å prøve deg fram til du finner et passende oppsett.
Created with the Personal Edition of HelpNDoc: Single source CHM, PDF, DOC and HTML Help creation