Datagruppe: | 10 | Alle |
Vegobjekttype: | 10.130 | Bomstasjon (ID=45) |
Datakatalog versjon: | 2.38 - 991 | |
Sist endret: | ||
Definisjon: | Et punkt i vegnettet hvor det kreves betaling for å kunne kjøre videre. Kan gjelde i en eller begge retninger. | |
Kommentar: |
Dato | Datakatalog versjon | Endringer |
2012-04-17 | 1.90-605 | Første versjon |
2013-03-22 | Oppdatert innsamlingsregler og eksempler | |
2014-10-20 | Nye tegneregler | |
2015-06-09 | Endret innsamlingsregel og eksempel pga endring i egenskaper som nå overføres fra CS-Norge | |
2016-06-21 | Egenskapene "Utgår_Rushtidstakst liten bil", "Utgår_Rushtidstakst liten bil", "Utgår_Rushtid morgen, fra", "Utgår_Rushtid morgen, til", "Utgår_Rushtid ettermiddag, fra", "Utgår_ettermiddag, til" : Har fjernet "Utgår" i navnet | |
2016-06-21 | Ny tillatt verdi "Uavklart" på egenskapene "Eier" og "Vedlikeholdsansvarlig" | |
2017-03-03 | Nye egenskaper: "Timesregel, varighet", Timesregel, passeringsgruppe" | |
2017-03-03 | Egenskap "Timesregel" endring på verdier | |
2017-12-15 | Egenskap "utgår_Navn bompengeanlegg" fjernes fra NVDB | |
2017-12-15 | Egenskapstype "Eier" og "Vedlikeholdsansvarlig": Ny TV "Stat, Nye Veier". Verdi "Stat" endret til "Stat, Statens vegvesen" | |
2019-08-29 | 2.17 - 851 | Mindre justering som følge av endring i Datakatalogen |
2020-05-15 | 2.20 - 869 | Mindre justering som følge av endring i Datakatalogen |
2021-02-11 | 2.23 - 892 | Mindre justering som følge av endring i Datakatalogen |
Bruksområde | Behov | Eksempel |
Generell offentlig saksbehandling | Eier, Vedlikeholdsansvarlig, Abonnementstype, Fullstendighet(Datasettnivå), Aktualitet | |
Navigasjon og ruteplanlegging | Takst, aktualitet, Fullstendighet(Datasettnivå), Stedfesting, geometri, Abonnementstype | Informasjon om bomstasjoner brukes i ruteplanleggere, for å informere om kostnader ved å velge en rute. |
Beregninger ÅDT Statens vegvesen | Navn, Stedfesting, geometri, Aktualitet, Passeringer, Fullstendighet(Datasettnivå) | Får helårstelling av trafikkmengde og tungtrafikkandel fra passeringene |
Prognosesamarbeid | Passeringer, Takst, Aktualitet, Fullstendighet(Datasettnivå) |
Navn vegobjekttype: | Bomstasjon |
Definisjon: | Et punkt i vegnettet hvor det kreves betaling for å kunne kjøre videre. Kan gjelde i en eller begge retninger. |
Representasjon i vegnettet: | punkt |
Sideposisjon: | Ikke relevant |
Kjørefelt: | Relevant |
Egenskapstypenavn: | Navn på egenskapstypen (attributtet) |
Verdi: | Viser tillatte verdier for gitt egenskapstype |
Datatype: | Viser datatype og feltlengde.T=Tekst, H=Heltall, D=desimaltall, DATO=dato, FVH/FVT=kodeliste som kan inneholde lister med heltall eller tekster. Heltall bak datatypen viser antall tegn/siffer. |
Betingelse: | Angir egenskapstypens viktighet A = Absolutt påkrevd. Krav om verdi for å kunne lagre forekomst P = Påkrevd - Krav om verdi, men mulig å lagre forekomst uten verdi B = Betinget - Krav om verdi når gitte forutsetninger inntreffer O = Opsjonell - Ikke krav om verdi S = Opsjonell spesialinformasjon - Benyttes for spesielle formål. Ikke krav om verdi U = Utgår - Egenskapstype vil bli tatt ut av NVDB. Det skal ikke registreres nye data til denne. Slike egenskaper får prefiks 'Utgår_' |
Beskrivelse: | Viser definisjon av egenskapstype, samt eventuell merknad knyttet til registrering av data |
Egenskapstypenavn Tillatte verdier | Datatype | Betingelse | Beskrivelse | ID |
Bomstasjonstype | FVT 30 | P | Angir hvilken type bomstasjon det er tale om. | 9390 |
AutoPASS + manuell | Bomstasjon har Autopass og manuell betaling. Dersom en ikke har autopass, betales ved myntinnkast eller bemannet bod | 13132 | ||
AutoPASS + automatisk | Bomstasjon har Autopass og automatisk betaling. Dersom en ikke har autopass, kan en stoppe og betale ved en servicestasjon i nærheten av bomstasjonen ellers motta regning i posten. | 13133 | ||
Kun manuell | Bomstasjon har kun manuell innkreving. Betaling ved myntinnkast eller bemannet bod | 13134 | ||
Navn bompengeanlegg (fra CS) | T 70 | P | Angir navn på bompengeanlegg. Overføres automatisk fra CS-Norge. | 10714 |
Navn bomstasjon | T 60 | P | Gir navn på bomstasjon. Merknad: Informasjon blir automatisk overført fra CS-Norge, og skal derfor ikke angis direkte (Gjelder fra høst 2015). | 1078 |
Vedtatt til år | H 4 | P | Årstall som det er vedtatt at bomstasjonen skal stå fram til. | 9413 |
Link til bomstasjon | T 300 | O | Url til detaljer om bomstasjon i CS-Norge. | 10715 |
Innkrevningsretning | FVT 20 | P | Angir hvilken retning det er betalingsinnkreving i forhold til vegens metreringsretning. | 9414 |
Med metrering | 13259 | |||
Mot metrering | 13260 | |||
Begge retninger | 13261 | |||
Bomstasjon_Id | H 4 | P | Angir ID på bomstasjonen. Er grunnlag for å få overført takstinformasjon fra CS-Norge. | 9595 |
Operatør_Id | H 6 | B | Angir ID på bompengeanleggets operatør. Er grunnlag for å få overført takstinformasjon fra Autopass IP. Merknad: Skal angis for bomstasjoner som inngår i Autopassystemet. | 11883 |
Takst liten bil | D 6 (Kr) | P | Angir ordinær takst for å passere med liten bil. Det skal angis første takst etter midnatt som er har en kostnad over kr 0 på ukedag mandag. Merknad: Informasjon blir automatisk overført fra CS-Norge, og skal derfor ikke angis direkte (Gjelder fra høst 2015). | 1820 |
Takst stor bil | D 7 (Kr) | P | Angir ordinær takst for å passere bomstasjon med stor bil. Det skal angis første takst etter midnatt som er har en kostnad over kr 0 på ukedag mandag. Merknad: Informasjon blir automatisk overført fra CS-Norge, og skal derfor ikke angis direkte (Gjelder fra høst 2015). | 1819 |
Tidsdifferensiert takst | FVT 3 | P | Angir om takst for en eller flere vektklasser varierer over døgnet. Det skal også angis Ja om det er gratis i perioder av døgnet. Merknad: Informasjon blir automatisk overført fra CS-Norge, og skal derfor ikke angis direkte. (Gjelder fra høst 2015). | 9409 |
Ja | 13255 | |||
Nei | 13256 | |||
Rushtidstakst liten bil | D 6 (Kr) | O | Angir takst for å passere med liten bil i rushtid. | 9410 |
Rushtidstakst stor bil | D 7 (Kr) | O | Angir takst for å passere bomstasjon med stor bil i rushtid. Merknad: Påkrevd hvis det er annen takst i rushtid enn ellers. | 9411 |
Rushtid morgen, fra | KL 4 | O | Angir tidspunkt eventuell rushtidsavgift starter på morgenen. | 9407 |
Rushtid morgen, til | KL 4 | O | Angir tidspunkt eventuell rushtidsavgift slutter på morgenen. | 9408 |
Rushtid ettermiddag, fra | KL 4 | O | Angir tidspunkt eventuell rushtidsavgift starter på ettermiddagen. | 9405 |
Rushtid ettermiddag, til | KL 4 | O | Angir tidspunkt eventuell rushtidsavgift slutter på ettermiddagen. | 9406 |
Timesregel | FVT 30 | P | Angir ordning der man betaler kun for den første passeringen ved to eller flere passeringer gjennom samme bompengeanlegg i løpet av en time. | 9412 |
Første passering gjelder | Det gis fritak/rabatt ved passering av mer enn en bomstasjon innenfor et avgrenset tidsrom (vanligvis 1 time). Det belastes kun for første passering innenfor tidsrommet. | 13257 | ||
Dyreste passering gjelder | Det gis fritak/rabatt ved passering av mer enn en bomstasjon innenfor et avgrenset tidsrom (vanligvis 1 time). Det belastes kun for dyreste passering innenfor tidsrommet. | 21834 | ||
Ikke timesregel | Alle passeringer blir belastet uansett hvor kort tid det er mellom dem. | 13258 | ||
Timesregel, varighet | H 3 (min) | O | Angir hvor lang tid (minutter) det maksimalt kan gå mellom to bomstasjopnspasseringer for at rabatt skal innrømmes basert på timesregel. | 10952 |
Timesregel, passeringsgruppe | H 6 | O | Unik ID som er felles for de bomstasjonene som har samme timesregel. | 10951 |
Gratis gjennomkjøring ved HC-brikke | FVT 3 | P | Angir om gjennomkjøring med HC-brikke er gratis. | 9404 |
Ja | 13253 | |||
Nei | 13254 | |||
Etableringsår | H 4 | P | Angir hvilket år bomstasjonen ble satt i drift. | 10271 |
Tilleggsinformasjon | T 250 | O | Supplerende informasjon om vegobjektet som ikke framkommer direkte av andre egenskapstyper. | 11565 |
Prosjektreferanse | T 200 | B | Referanse til prosjekt. Det benyttes samme prosjektreferanse som på tilhørende Veganlegg (VT30). Benyttes for lettere å kunne skille nye data fra eksisterende data i NVDB. Merknad: Skal angis for nye vegobjekter som overføres fra et utbyggings- eller vedlikeholdsprosjekt. | 11051 |
ProsjektInternObjekt_ID | T 250 | B | Objektmerking. Unik innenfor tilhørende vegprosjekt. Merknad: Skal angis for vegobjekt tilhørende Nye Veier AS så fremt slik ID er etablert. | 12289 |
Eier | FVT 50 | B | Angir hvem som er eier av vegobjektet. Merknad: Påkrevd når eier avviker fra vegeier. Det skal angis eier på alle vegobjekt tilhørende Nye Veier AS. | 7992 |
Stat, Statens vegvesen | 10258 | |||
Stat, Nye Veier | 18596 | |||
Fylkeskommune | 10720 | |||
Kommune | 10322 | |||
Privat | 10386 | |||
Uavklart | Verdi benyttes inntil det er avklart hvem som er eier (ingen verdi tolkes som at vegeier er eier). | 17577 | ||
Vedlikeholdsansvarlig | FVT 50 | B | Angir hvem som er ansvarlig for vedlikehold av vegobjektet. Merknad: Skal angis om vedlikeholdsansvarlig avviker fra eier av vegobjektet. Skal angis for alle vegobjekter tilhørende Nye Veier AS. | 5799 |
Statens vegvesen | 8194 | |||
Nye Veier | 18737 | |||
Fylkeskommune | 19908 | |||
OPS | 18866 | |||
Kommune | 8220 | |||
Privat | 8246 | |||
Uavklart | 17687 |
Egenskapstypenavn | Datatype | Betingelse | Beskrivelse | ID |
Geometri, punkt | GP | P | Gir punkt som geometrisk representerer objektet. | 4752 |
Krav nr | Kvalitets- element | Kvalitetsmål | Rel.vegob type | Egenskap type | Beskrivelse | Kvalitetsklasse | |||
1 | 2 | 3 | 4 | ||||||
88 | Aktualitet | Tidsperiode, forsinkelse | -44 | Skal være registrert i NVDB ved åpning av bomstasjon | 10 dager | 10 dager | 10 dager | 10 dager | |
89 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | -45 | Alle offentlige bomstasjoner skal være registrert | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | |
91 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Vedtatt til år | Vedtatt til år skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | |
92 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Takst liten bil | Takst liten bil skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | |
93 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Takst stor bil | Takst stor bil skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | |
94 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Bomstasjonstype | Bomstasjonstype skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | |
95 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Gratis gjennomkjøring ved HC-brikke | Gratis gjennomkjøring ved HC-brikke skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | |
133 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Timesregel | Timesregel skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | |
266 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Tidsdifferensiert takst | Tidsdifferensiert takst skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | |
281 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Navn bomstasjon | Navn bomstasjon skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | |
382 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Innkrevnings-retning | Innkrevningsretning skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | |
724 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Geometri, punkt | Geometri, punkt skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
1943 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Bomstasjon_Id | Bomstasjon_Id skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
1944 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | 9596 | *Ukjent egenskapstype 9596* skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
1945 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Etableringsår | Etableringsår skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
2496 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Navn bompengeanlegg (fra CS) | Navn bompengeanlegg (fra CS) skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
282 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Eier | Eier skal være angitt når eier avviker fra vegeier. | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | |
283 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Vedlikeholds-ansvarlig | Vedlikeholdsansvarlig skal være angitt når vedlikeholdsansvarlig ikke er Statens vegvesen | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | |
2495 | Absolutt stedfestings-nøyaktighet | Middelverdi av feil i stedfestings-nøyaktighet | Geometri, punkt | Avvik i posisjon skal være innenfor gitt verdi | 10 cm | 10 cm | |||
284 | Absolutt stedfestings-nøyaktighet | Middelverdi av feil i stedfestings-nøyaktighet | Geometri, punkt | Kravet gjelder både objekter med egengeometri og metrerte objekter | 1m | 1m | 1m | 1m | |
285 | Konseptuell konsistens | Maks tillatt avvik | Kamera | Geometri, punkt | Kamera som er datterobjekt til bomstasjonen skal ha en maksimum avstand til bomstasjon | 30m | 30m | 30m | 30m |
287 | Konseptuell konsistens | Maks tillatt avvik | Støtpute | Geometri, punkt | Støtpute som er datterobjekt til bomstasjonen skal ha en maksimum avstand til bomstasjon | 30m | 30m | 30m | 30m |
286 | Konseptuell konsistens | Maks tillatt avvik | Vegbom | Geometri, punkt | Vegbom som er datterobjekt til bomstasjonen skal ha en maksimum avstand til bomstasjon | 30m | 30m | 30m | 30m |
Nr 1 | Regel: | Et Bomstasjon-objekt skal registreres for hver Bomstasjon ute på vegen (inkludert bomstasjoner på armer og ramper) i henhold til kravmatrisa. Det skal kunne registreres bomstasjoner på både private og offentlige veger. Vegobjektet representerer hele bomstasjonen, og stedfestes på samme punkt på vegnettet som geometrien (se eksempel 2). Det kan knyttes til ulike datterobjekt, f.eks Vegbom, Bygning (innkrevingsboder og evt pauserom), Kamera, Dokumentasjon og Kommentar. Dersom Bomstasjonen kun har innkreving i en kjøreretning brukes kjørefeltkoder til å angi dette. Det må minimum oppgis kjørefeltkode 1 for Bomstasjoner som har innkrevingsretning med metrering og 2 for Bomstasjoner som har innkrevingsretning mot metrering. I tilfeller der Bomstasjonen gjelder begge kjøreretninger, og hver kjøreretning har egen metrering (envegs med/mot) skal det alltid registreres en Bomstasjon per retning. Assosiasjon til eventuell Bygning skal registreres. Bomstasjon får overført flere av de påkrevde egenskapene fra CS-Norge. Inntil videre beholdes egenskapene om rushtidstakst i NVDB, frem til de kan ivaretas i et annet system. |
||
Eksempler på registrering av geometri for bomstasjon | Eksemplet viser plassering av Geometri, punkt for forskjellige varianter av bomstasjoner. Punktet plasseres der innkreving skjer: - Under antenne for automatiske bomstasjoner - Ved betalingsbu/myntpåkast for manuelle bomstasjoner |