Produktspesifikasjon

Datagruppe:10Alle
Vegobjekttype:10.734Tunnel (ID=581)
Datakatalog versjon:2.38 - 991
Sist endret:
Definisjon:Sted hvor veg passerer gjennom jord/fjell eller under større lokk. Består av ett eller flere tunnelløp.
Kommentar:


Oppdateringslogg
DatoDatakatalog versjonEndringer
2012-11-291.90-605Første versjon
2013-03-22Oppdatert innsamlingsregler og eksempler
2016-03-14Oppdatert eksempler
2016-03-14Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker: TV "Utgår_andre" er fjernet fra NVDB.
2016-11-01Egenskap "Særskilt brannobjekt fra tidspunkt": Har rettet feil i Anbefalt og Absolutt maksverdi
2016-11-01Egenskap "Tunnelklasse, prosjektert" Ny tillatt verdi "ikke relevant" for tunneler kortere enn 500 meter
2016-11-01Endret på eksempler
2017-06-08Egenskap "Sum lengde alle løp" - endring av beskrivelse
2017-12-11Endret på innsamlingsregel
2018-11-14Mindre justering som følge av endring i Datakatalogen
2019-08-292.17 - 851Mindre justering som følge av endring i Datakatalogen
2021-02-112.23 - 892Mindre justering som følge av endring i Datakatalogen




1. Kjente bruksområder og behov
Her listes kjente bruksområder for dataene, og hvilke behov disse bruksområdene har.

BruksområdeBehovEksempel
MOTIV:NTP, statsbudsjett og årlig tildeling til regioneneType, beliggenhet, eier, vedlikeholdsansvarMengder (antall objekter er grunnlag for tildeling av midler)
Driftskontrakter: Tilbudsgrunnlag og kontraktType, beliggenhet, vedlikeholdsansvar, spesielle egenskaper vedrørende driftGrunnlag for beregning av kostnader
ITS (Intelligente transportsystemer)Begrenset framkommelighet – høydebegrensninger
Generell offentlig saksbehandlingStedfesting, typeAnalyser og temakart
Kvalitetskontroll av andre objekttyper i NVDBStedfesting, typeSamsvar mellom objekttyper



2. Innhold og struktur

2.1 UML-skjema

Figur 1: UML-skjema
581_uml_betingelser.png


Tillatte verdier

Figur 2:UML-skjema tillatte verdier
581_uml_tillatte_verdier.png


UML-skjema med assosiasjoner

Figur 3: UML-skjema med assosiasjoner
581_uml_assosiasjoner.png



2.2 Beskrivelse av vegobjekttype og tilhørende egenskapstyper

Vegobjekttype

Navn vegobjekttype:Tunnel
Definisjon:Sted hvor veg passerer gjennom jord/fjell eller under større lokk. Består av ett eller flere tunnelløp.
Representasjon i vegnettet:punkt
Sideposisjon:Ikke relevant
Kjørefelt:Ikke relevant


Egenskapstyper - geometri - tillatte verdier

Tabellen beskriver hver egenskapstype tilhørende vegobjekttypen.

Egenskapstypenavn:Navn på egenskapstypen (attributtet)
Verdi:Viser tillatte verdier for gitt egenskapstype
Datatype:Viser datatype og feltlengde.T=Tekst, H=Heltall, D=desimaltall, DATO=dato, FVH/FVT=kodeliste som kan inneholde lister med heltall eller tekster. Heltall bak datatypen viser antall tegn/siffer.
Betingelse:Angir egenskapstypens viktighet
A = Absolutt påkrevd. Krav om verdi for å kunne lagre forekomst
P = Påkrevd - Krav om verdi, men mulig å lagre forekomst uten verdi
B = Betinget - Krav om verdi når gitte forutsetninger inntreffer
O = Opsjonell - Ikke krav om verdi
S = Opsjonell spesialinformasjon - Benyttes for spesielle formål. Ikke krav om verdi
U = Utgår - Egenskapstype vil bli tatt ut av NVDB. Det skal ikke registreres nye data til denne. Slike egenskaper får prefiks 'Utgår_'
Beskrivelse:Viser definisjon av egenskapstype, samt eventuell merknad knyttet til registrering av data


Standard egenskapstyper

Egenskapstypenavn

Tillatte verdier

DatatypeBetingelseBeskrivelseID
NavnT 50PAngir navn på tunnel.5225
Tunnelklasse, prosjektertFVT 15PAngir hvilken tunnelklasse tunnelen ble prosjektert etter. Ikke relevant for tunneler kortere enn 500 meter.9134
A


12172
B


12173
C


12174
D


12175
E


12176
F


12177
Ikke relevant

Angis for tunneler med lengde under 500 meter.18161
Antall parallelle hovedløpFVH 1 (stk)PAngir hvor mange parallelle hovedløp tunnelen har. Med hovedløp menes tunnelløp som inngår i hovedvegen (ikke ramper, armer etc.). Det kan være unntak fra dette i tilfeller der det ikke er noen tunnelløp som har referanse til hovedparsell som inngår i hovedvegen, f.eks. når tunnel på en arm.3947
1


5011
2


5012
3


5013
4


5014
Lengde, offisiellH 5 (m)PAngir tunnelens offisielle lengde. Lengde skal oppgis i henhold til regelverk for skilting. Dvs. at for tunneler opp til 1000 m avrundes lengde til nærmeste 10 meter, for tunneler over 1000 meter avrundes lengde til nærmeste 100 meter (jfr. Håndbok N300). For tunneler med flere løp tas det utgangspunkt i lengste hovedløp. Denne lengden skal registreres uavhengig av om tunnellengde er skiltet eller ikke.8945
Sum lengde alle løpH 5 (m)PAngir total lengde av alle hovedløpene tilhørende tunnelsystemet. Inkluderer ikke lengde av ramper. Lengde av et hovedløp regnes fra første til siste punkt hvor en normal rett opp fra midt veg treffer tunneltak/portal.8150
Sum lengde ramperH 5 (m)PAngir total lengde av alle tunnelløp som tilhører rampe(r) tilhørende tunnelsystemet. Inkluderer ikke lengde av hovedløpene.8151
Stigning, offisiellD 4 (%)PAngir offisiell stigning, dvs. stigning som skiltes og ev. legges til grunn i risikovurderinger o.l.
Merknad: Skal gis som absoluttverdi.
11509
Stigning, kvalitetFVT 30Bbeskriver hvordan "stigning, maks" er framkommet.
Merknad: Skal angis om "stigning, maks" er angitt.
11510
Verifisert

Stigningsverdi er kontrollmålt eller beregnet ut fra pålitelige grunnlagsdata.19547
Noe usikker

Verdi er typisk beregnet med Kurvgen basert på vegnettsdata uten at det er verifisert/kontrollmålt.19549
Ukjent kvalitet

Det er ikke kjent hvilken kvalitet verdien har.19550
Dato for brukstillatelseDATO 8BGir dato for godkjent brukstillatelse.
Merknad: Skal angis for tunneler hvor det er krav om brukstillatelse.
11448
UndersjøiskFVT 3PAngir om tunnel er undersjøisk eller ikke.9517
Ja


13432
Nei


13433
SykkelforbudFVT 3PAngir om det er forbudt å sykle i tunnelen.9518
Ja


13434
Nei


13435
Merknad syklendeT 50BKan f.eks. beskrive omkjøringsrute for sykkel/gangtrafikk.
Merknad: Skal angis i tilfeller der det er forbudt for syklende eller ikke anbefalt for syklende. F.eks. om det finnes alternativ rute.
3913
SykkelvarslingFVT 3BAngir om det er system som varsler kjørende om at det er sykkelist i tunnelen. Eventuell utfyllende beskrivelse kan gis under "Merknad syklende" (ET 13032).
Merknad: Skal angis dersom Sykkelforbud (ET 9518) = Nei
13032
Ja

Det finnes system for varsling av sykkelist i tunnel.22631
Nei

Det finnes ikke system for varsling av sykkelist i tunnel.22632
SikkerhetsbelysningFVT 10PAngir om tunnel er utstyrt med sikkerhetsbelysning iht Tunnelsikkerhetsforskriften V1-2.8.2, dvs at noe av belysningen er koplet til reservestrømkilde og slås på i tilfelle strømbrudd.12899
Ja

Tunnel har sikkerhetsbelysning.22309
Nei

Tunnel har ikke sikkerhetsbelysning.22310
Ukjent

Det er ikke innhentet informasjon om det er sikkerhetsbelysning.22311
TunnelstengningFVT 25PInformasjon om hvilken mulighet det er for å stenge tunnel iht Tunnelsikkerhetsforskriften V1-2.15.1.12900
Trafikklys

Tunnel er utstyrt med rødblinksignal eller annet trafikklys som medfører stenging i nødstilfeller.22312
Variabel skilting

Tunnel kan stenges ved hjelp av fjernstyrte variable skilt med lyssignal som medfører stenging i nødstilfeller.22313
Manuell stengning

Det er ingen mulighet å stenge tunnel ved hjelp av rødblinksignal, trafikklys eller variabel skilting. Eventuell stengning må skje manuelt på stedet.22314
Annen stengningsmetode

Annen automatisk stengningsmetode22449
Koplet til VTSFVT 20PAngir hvilken vegtrafikksentral tunnel er koplet til.12609
Ingen

Tunnel er ikke knyttet til overvåkningssentral.21765
VTS Nord

Tunnel er knyttet til VTS Nord.21766
VTS Midt

Tunnel er knyttet til VTS Midt.21767
VTS Vest

Tunnel er knyttet til VTS Vest.21768
VTS Sør

Tunnel er knyttet til VTS Sør.21769
VTS Øst

Tunnel er knyttet til VTS Øst.21770
Service-/nødtelefoner til VTSFVT 50PAngir om service-/nødtelefonene i tunnelen går direkte til Vegtrafikksentralen (VTS).3917
Ja


5009
Nei, Ingen service-/nødtelefoner


5010
Utgår_Brannvesenet


5015
Alarm til VTS ved fjerning av brannslokkerFVT 50PAngir hvorvidt det utløses alarm direkte til Vegtrafikksentralen ved fjerning av brannslokker i tunnel.3918
Ja


4926
Utgår_Brannvesen


4927
Nei, finnes ikke slik alarm


4950
SlokkevannsløsningFVT 30PAngir hvilken løsning det er for å ha tilgjengelig slokkevann ved behov for brannslokking.12607
Offentlig trykkvann


21757
Reservoarløsning

Det samles opp vann fra omkringliggende berg til egne infiltreringskummer.21759
Avtale med brannvesenet


21760
Annet

Løsning som ikke er dekket av øvrige alternativ. Legg inn informasjon under "Tilleggsinformasjon"21761
Ingen

Slokkevann er ikke tilgjengelig på stedet.21762
Merknad slokkevannT 250OTilleggsinformasjon om slokkevannsløsning.12608
Kabler sikret v nedgravingFVT 3PAngir om kabler er sikret v. nedgraving eller ikke.3916
Ja


4924
Nei


4925
Restriksjoner farlig godsFVT 5PAngir om tunnelen har restriksjoner for transport av farlig gods.9131
Nei

Ingen restriksjoner på transport av farlig gods.12167
Ja

Det er restriksjoner knyttet til transport av farlig gods. Skal være skiltet.12170
Merknad restriksjoner farlig godsT 500BAngir hvilke restriksjoner gjelder for transport av farlig gods i tunnelen (tidsrom og/eller type gods og evt. vedtaksnummer).
Merknad: Skal angis om Restriksjoner farlig gods = Ja (ET 9131)
9506
TEN-TFVT 3BIndikerer at tunnel inngår i TEN-T vegnett. Avledes fra informasjon gitt i egen vegobjekttype "TEN-T veg" (852).
Merknad: Skal angis om tunnel inngår i TEN-T-vegnett.
12183
Ja

Tunnel inngår i TENT-T veg.21241
Nei

Tunnel inngår ikke i TEN-T.21242
ÅpningsårH 4PAngir byggeår for vegobjektet.10383
Driftsmerking TFM, lokasjonskodeT 8BTverrfaglig merkesystem (TFM) lokasjonskode som skal benyttes i driftsmerking for tunnelen. Denne lokasjonskoden skal utgjøre første del av driftsmerkingen til de enkelte vegobjektene i tunnelen. Merkingen skal være bygd opp slik: ABBCCDDD der A angir anleggseier (S=Statens vegvesen, N=Nye Veier AS, F=Fylkeskommune, O=OPS-selskap og K=Kommune), BB er fylkesnummer, CC er anleggskode (denne skal være TU for tunnel) og DDD er trebokstavskode for tunnelen. Det skal i legges til + foran teksten når den benyttes i driftsmerking.
Merknad: Angis om trebokstavskode for tunnelnavn er bestemt.
12765
ProsjektreferanseT 200BReferanse til prosjekt. Det benyttes samme prosjektreferanse som på tilhørende Veganlegg (VT30). Benyttes for lettere å kunne skille nye data fra eksisterende data i NVDB.
Merknad: Skal angis for nye vegobjekter som overføres fra et utbyggings- eller vedlikeholdsprosjekt.
11148
ProsjektInternObjekt_IDT 250BObjektmerking. Unik innenfor tilhørende vegprosjekt.
Merknad: Skal angis for vegobjekt tilhørende Nye Veier AS så fremt slik ID er etablert.
12398
EierFVT 50PAngir hvem som er eier av vegobjektet.11984
Stat, Statens vegvesen


20605
Stat, Nye Veier


20606
Fylkeskommune


20607
Kommune


20608
Privat


20609
Uavklart

Verdi benyttes inntil det er avklart hvem som er eier (ingen verdi tolkes som at vegeier er eier).20610
VedlikeholdsansvarligFVT 50BAngir hvem som er ansvarlig for vedlikehold av vegobjektet.
Merknad: Skal angis om vedlikeholdsansvarlig avviker fra eier av vegobjektet. Skal angis for alle vegobjekter tilhørende Nye Veier AS.
12013
Statens vegvesen


20798
Nye Veier


20799
Fylkeskommune


20800
OPS


20801
Kommune


20802
Privat


20803
Uavklart


20804
TunnelforvalterområdeFVT 4BAngir hvilket tunnelforvalterområde som har ansvar for tunnel.
Merknad: Skal angis for tunneler hvor eier er Statens vegvesen.
12087
N1

Nord-121004
N2

Nord-221005
N3

Nord-321006
OPS


21007
M

Midt21008
V1A

Vest-1A21010
V2

Vest-221011
V3

Vest-321012
S1

Sør-121013
S2

Sør-221014
Ø1

Øst-121015
Ø2

Øst-221016
Ø3

Øst-321017
Ø4

Øst-421018
V1B

Vest-1A21764
Utgår_Brutus_IdT 30UGir referanse til brudatabanken.
Merknad: Utgår da det ikke er behov for denne informasjonen i NVDB.
9329
Utgår_Særskilt brannobjekt fra tidspunktDATO 8UAngir vedtaksdato om tunellen er vedtatt som særskilt brannobjekt.
Merknad: Utgår da denne informasjonen ivaretas på annet vis.
9507


Geometri egenskapstyper
EgenskapstypenavnDatatypeBetingelseBeskrivelseID
Geometri, punktGPPGir punkt som geometrisk representerer objektet.6891



3. Kvalitetskrav

Kravmatrisen viser de forskjellige krav som stilles til kvalitet på de data som ligger i NVDB for den eller de objekttyper som er behandlet i dette dokumentet. Kravene går på:
Aktualitet = tidsfrist for oppdatering i NVDB i forhold til når fysisk objekt er driftsatt
Fullstendighet = krav til hvor komplett innlegging av objekt eller egenskap skal være
Konsistens = krav til sammenheng mellom objekter av samme eller forskjellig datatype

Kvalitetskravklasser:
1 = Europa- og riksveger
2 = Fylkesveger
3 = Kommunale veger
4 = Private veger og skogsbilveger

Kravene under er gitt i henhold til ny datamodell, og viser maksimalt tillatt avvik

Krav nrKvalitets- elementKvalitetsmålRel.vegob type Egenskap typeBeskrivelseKvalitetsklasse
1234
84Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data

Alle fysiske objekter skal være registrert0 %0 %

85AktualitetTidsperiode, forsinkelse

Data skal være oppdatert når vegen åpner0 dager0 dager

2277Absolutt stedfestings-nøyaktighetMiddelverdi av feil i stedfestings-nøyaktighet
Geometri, punktAvvik i posisjon skal være innenfor gitt verdi10 cm10 cm

2276Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Geometri, punktGeometri, punkt skal være angitt på alle objekter0 %0 %

631Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Alarm til VTS ved fjerning av brannslokkerAlarm til VTS ved fjerning av brannslokker skal være angitt på alle objekter0 %0 %

632Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Antall parallelle hovedløpAntall parallelle hovedløp skal være angitt på alle objekter0 %0 %

637Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
3915Kabler seksjonert skal være angitt på alle objekter0 %0 %

638Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Kabler sikret v nedgravingKabler sikret v nedgraving skal være angitt på alle objekter0 %0 %

640Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
NavnNavn skal være angitt på alle objekter0 %0 %

641Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Restriksjoner farlig godsRestriksjonsklasse skal være angitt på alle objekter0 %0 %

642Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Service- nødtelefoner til VTSService-/nødtelefoner til VTS skal være angitt på alle objekter0 %0 %

643Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Sum lengde alle løpSum lengde alle løp skal være angitt på alle objekter0 %0 %

644Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Sum lengde ramperSum lengde ramper skal være angitt på alle objekter0 %0 %

645Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
SykkelforbudSykkelforbud skal være angitt på alle objekter0 %0 %

647Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Tunnelklasse, prosjektertTunnelklasse, prosjektert skal være angitt på alle objekter0 %0 %

649Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
UndersjøiskUndersjøisk skal være angitt på alle objekter0 %0 %

1929Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
ÅpningsårÅpningsår skal være angitt for nye forekomster, der det er kjent for eksisterende0 %0 %

634Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Utgår_Brutus_IdBrutus_Id skal være angitt hvis Brutus_ID finnes0 %0 %

744Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Lengde, offisiellLengde, skiltet skal være angitt dersom lengde er skiltet0 %0 %

2014Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Merknad syklendeMerknad syklende skal være angitt i tilfeller der det er forbudt for syklende eller ikke anbefalt for syklende. F.eks om det finnes alternativ rute.0 %0 %

646Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
Utgår_Særskilt brannobjekt fra tidspunktSærskilt brannobjekt fra tidspunkt skal være angitt for tunneler som er vedtatt som særskilt brannobjekt0 %0 %

648Fullstendighet, manglende dataAndel manglende data
9306Tunnelnummer skal være angitt hvis tunnelnummer er etablert0 %0 %

666Konseptuell konsistensAndel objekter med avvik fra regler i det konseptuelle skjemaetTunnelløp
Alle objekter skal ha tilknyttet et objekt av objekttype Tunnelløp0 %0 %

667Konseptuell konsistensAndel objekter med avvik fra regler i det konseptuelle skjemaetTunnelløp uten trafikk
Skal registreres om det i tunnelen inngår et tunnelløp uten trafikk0 %0 %


4. Innsamlingsregler med eksempler

Nr 1Regel:Et tunnelobjekt skal registreres for hver tunnel ute langs vegen i henhold til kravmatrisa.

Alle tunneler har normalt minst et hovedløp.

Ramper og armer telles normalt ikke med som parallelle hovedløp. Et spesialtilfelle er der hele tunnelen ligger kun på en vegrampe, der blir rampen et hovedløp.

Der to veier krysser hverandre i en tunnel, er hovedløpet den viktigste vegen, mens den andre blir et sekundærløp.

Løsmassetunneler og "lokk" er gjerne også registrert i Brutus. Eventuell Brutus_id legges inn på objektet. En løsmassetunnel med rektangulært tverrsnitt og en betongvegg som skiller kjøreretningene, er 1 konstruksjon i Brutus, men registreres som 2 hovedløp i NVDB og med 2 tunnelløp.

"Sum lengde av alle løp" er summen av alle tunnelløp med trafikk utenom rampene. "Sum lengde ramper" er det samme for alle rampene. Lengden som blir skiltet skal være den lengste vegen en kan kjøre gjennom tunnelen.

En tunnel kan ha utstyr som gir flere Brutus-ider, det er id-en som er beskriver tunnelen som skal gis i NVDB.


Kort tunnel med et hovedløp.


Tunnel "med lokk" også registrert i Brutus
I denne tunnellen som har et rektangulært profil, går begge kjøreretningene i samme tunnelløp.

Navn : Bybrutunnelen
Antall parallelle hovedløp : 1
Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker : Nei, finnes ikke slik alarm
Utgår_Brutus_Id : xxxx
*Ukjent egenskapstype 3915* : *Ukjent tillatt verdi 4923*
Kabler sikret v nedgraving : Ja
Lengde, offisiell :
Restriksjoner farlig gods : Nei
Service-/nødtelefoner til VTS : Nei, Ingen service-/nødtelefoner
Sum lengde alle løp : 130
Sum lengde ramper : 0
Sykkelforbud : Ja
Tunnelklasse, prosjektert : Ikke relevant
*Ukjent egenskapstype 9306* : xxxx
Undersjøisk : Nei
Åpningsår : 1989



Referanser
Håndbok N500 (021) Vegtunneler


Tunnel på rampe


Tunnel med rektangulært profil og et hovedløp

Navn : Lysaker atrium
Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker : Ja
Antall parallelle hovedløp : 1
Utgår_Brutus_Id : xxxxx
*Ukjent egenskapstype 3915* : *Ukjent tillatt verdi 4922*
Kabler sikret v nedgraving : Ja
Lengde, offisiell : 59
Merknad syklende : Omkjøring Sykkel merket
Restriksjoner farlig gods : Nei
Service-/nødtelefoner til VTS : Nei, Ingen service-/nødtelefoner
Sum lengde alle løp : 133
Sum lengde ramper : 0
Sykkelforbud : Ja
Tunnelklasse, prosjektert : Ikke relevant
*Ukjent egenskapstype 9306* : xxxx
Undersjøisk : Nei
Åpningsår : 1983



Referanser
Håndbok N500 (021) Vegtunneler


Bestemmelse av Tunnelklasse og Restriksjonsklasse


Figurer som viser krav til Tunneklasse og Restriksjonsklasse.
Hentet fra Vegnormal Håndbok N500 (021) Vegtunneler



Undersjøisk Tunnel med T-kryss


T-kryss i tunnel
Finnøytunnelen er et undersjøisk tunnel som binder sammen 3 øyer. Hovedløpet går fra Rennesøy til Finnøy og det går et sekundærløp til Talgje.

Navn : Finnøytunnelen
Antall parallelle hovedløp : 1
Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker : Ja
Utgår_Brutus_Id : xxxx
*Ukjent egenskapstype 3915* : *Ukjent tillatt verdi 4922*
Kabler sikret v nedgraving : Ja
Lengde, offisiell : 5800
Restriksjoner farlig gods : Nei
Service-/nødtelefoner til VTS : Ja
Sum lengde alle løp : 7270
Sum lengde ramper : 0
Sykkelforbud : Ja
Tunnelklasse, prosjektert : B
*Ukjent egenskapstype 9306* : xxxx
Undersjøisk : Ja
Åpningsår : 2009


Referanser
Håndbok N500 (021) Vegtunneler


Tunnel med rundkjøringer og flere sekundærløp


Rundkjøring i tunnel
Tunnelsystemet i Tromsø består av 3 tunneller som er knyttet sammen: Lagnestunnelen, Breivikatunnelen og Sentrumstangenten. I tillegg er det knyttet til et parkeringsanlegg i fjell som er privat eid. Alle tunnelene tilhører samme fylkesveg. Hver tunnel har sin HP. Det er 3 rundkjøringer med diameter på ca 20 meter i tunnelen. Den mest trafikkerte strekningen er den eldste tunnellen som har HP 54. Denne blir hovedløpet. På grunn av rundkjøringene deles tunnelsystemet opp i 6 tunnelløp hvorav 3 blir type hovedløp og 3 sekundærløp. Siden rundkjøringene er under 50 meter i diameter blir ikke de egne tunnelløp. Deres lengde tas med i tilstøtende tunnelløp.

Navn : Langnestunnelen
Antall parallelle hovedløp : 1
Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker : Ja
Utgår_Brutus_Id : 12345
*Ukjent egenskapstype 3915* : *Ukjent tillatt verdi 4922*
Kabler sikret v nedgraving : Ja
Lengde, offisiell : 1700
Merknad syklende : Sykkelrute følger Fv over øya eller Storgata/Stakkevollvegen
Restriksjoner farlig gods : Nei
Service-/nødtelefoner til VTS : Ja
Sum lengde alle løp : 6380
Sum lengde ramper : 0
Sykkelforbud : Ja
Tunnelklasse, prosjektert : B
*Ukjent egenskapstype 9306* : xxxx
Undersjøisk : Nei
Åpningsår : 1986