Datagruppe: | 10 | Alle |
Vegobjekttype: | 10.734 | Tunnel (ID=581) |
Datakatalog versjon: | 2.38 - 991 | |
Sist endret: | ||
Definisjon: | Sted hvor veg passerer gjennom jord/fjell eller under større lokk. Består av ett eller flere tunnelløp. | |
Kommentar: |
Dato | Datakatalog versjon | Endringer |
2012-11-29 | 1.90-605 | Første versjon |
2013-03-22 | Oppdatert innsamlingsregler og eksempler | |
2016-03-14 | Oppdatert eksempler | |
2016-03-14 | Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker: TV "Utgår_andre" er fjernet fra NVDB. | |
2016-11-01 | Egenskap "Særskilt brannobjekt fra tidspunkt": Har rettet feil i Anbefalt og Absolutt maksverdi | |
2016-11-01 | Egenskap "Tunnelklasse, prosjektert" Ny tillatt verdi "ikke relevant" for tunneler kortere enn 500 meter | |
2016-11-01 | Endret på eksempler | |
2017-06-08 | Egenskap "Sum lengde alle løp" - endring av beskrivelse | |
2017-12-11 | Endret på innsamlingsregel | |
2018-11-14 | Mindre justering som følge av endring i Datakatalogen | |
2019-08-29 | 2.17 - 851 | Mindre justering som følge av endring i Datakatalogen |
2021-02-11 | 2.23 - 892 | Mindre justering som følge av endring i Datakatalogen |
Bruksområde | Behov | Eksempel |
MOTIV:NTP, statsbudsjett og årlig tildeling til regionene | Type, beliggenhet, eier, vedlikeholdsansvar | Mengder (antall objekter er grunnlag for tildeling av midler) |
Driftskontrakter: Tilbudsgrunnlag og kontrakt | Type, beliggenhet, vedlikeholdsansvar, spesielle egenskaper vedrørende drift | Grunnlag for beregning av kostnader |
ITS (Intelligente transportsystemer) | Begrenset framkommelighet – høydebegrensninger | |
Generell offentlig saksbehandling | Stedfesting, type | Analyser og temakart |
Kvalitetskontroll av andre objekttyper i NVDB | Stedfesting, type | Samsvar mellom objekttyper |
Navn vegobjekttype: | Tunnel |
Definisjon: | Sted hvor veg passerer gjennom jord/fjell eller under større lokk. Består av ett eller flere tunnelløp. |
Representasjon i vegnettet: | punkt |
Sideposisjon: | Ikke relevant |
Kjørefelt: | Ikke relevant |
Egenskapstypenavn: | Navn på egenskapstypen (attributtet) |
Verdi: | Viser tillatte verdier for gitt egenskapstype |
Datatype: | Viser datatype og feltlengde.T=Tekst, H=Heltall, D=desimaltall, DATO=dato, FVH/FVT=kodeliste som kan inneholde lister med heltall eller tekster. Heltall bak datatypen viser antall tegn/siffer. |
Betingelse: | Angir egenskapstypens viktighet A = Absolutt påkrevd. Krav om verdi for å kunne lagre forekomst P = Påkrevd - Krav om verdi, men mulig å lagre forekomst uten verdi B = Betinget - Krav om verdi når gitte forutsetninger inntreffer O = Opsjonell - Ikke krav om verdi S = Opsjonell spesialinformasjon - Benyttes for spesielle formål. Ikke krav om verdi U = Utgår - Egenskapstype vil bli tatt ut av NVDB. Det skal ikke registreres nye data til denne. Slike egenskaper får prefiks 'Utgår_' |
Beskrivelse: | Viser definisjon av egenskapstype, samt eventuell merknad knyttet til registrering av data |
Egenskapstypenavn Tillatte verdier | Datatype | Betingelse | Beskrivelse | ID |
Navn | T 50 | P | Angir navn på tunnel. | 5225 |
Tunnelklasse, prosjektert | FVT 15 | P | Angir hvilken tunnelklasse tunnelen ble prosjektert etter. Ikke relevant for tunneler kortere enn 500 meter. | 9134 |
A | 12172 | |||
B | 12173 | |||
C | 12174 | |||
D | 12175 | |||
E | 12176 | |||
F | 12177 | |||
Ikke relevant | Angis for tunneler med lengde under 500 meter. | 18161 | ||
Antall parallelle hovedløp | FVH 1 (stk) | P | Angir hvor mange parallelle hovedløp tunnelen har. Med hovedløp menes tunnelløp som inngår i hovedvegen (ikke ramper, armer etc.). Det kan være unntak fra dette i tilfeller der det ikke er noen tunnelløp som har referanse til hovedparsell som inngår i hovedvegen, f.eks. når tunnel på en arm. | 3947 |
1 | 5011 | |||
2 | 5012 | |||
3 | 5013 | |||
4 | 5014 | |||
Lengde, offisiell | H 5 (m) | P | Angir tunnelens offisielle lengde. Lengde skal oppgis i henhold til regelverk for skilting. Dvs. at for tunneler opp til 1000 m avrundes lengde til nærmeste 10 meter, for tunneler over 1000 meter avrundes lengde til nærmeste 100 meter (jfr. Håndbok N300). For tunneler med flere løp tas det utgangspunkt i lengste hovedløp. Denne lengden skal registreres uavhengig av om tunnellengde er skiltet eller ikke. | 8945 |
Sum lengde alle løp | H 5 (m) | P | Angir total lengde av alle hovedløpene tilhørende tunnelsystemet. Inkluderer ikke lengde av ramper. Lengde av et hovedløp regnes fra første til siste punkt hvor en normal rett opp fra midt veg treffer tunneltak/portal. | 8150 |
Sum lengde ramper | H 5 (m) | P | Angir total lengde av alle tunnelløp som tilhører rampe(r) tilhørende tunnelsystemet. Inkluderer ikke lengde av hovedløpene. | 8151 |
Stigning, offisiell | D 4 (%) | P | Angir offisiell stigning, dvs. stigning som skiltes og ev. legges til grunn i risikovurderinger o.l. Merknad: Skal gis som absoluttverdi. | 11509 |
Stigning, kvalitet | FVT 30 | B | beskriver hvordan "stigning, maks" er framkommet. Merknad: Skal angis om "stigning, maks" er angitt. | 11510 |
Verifisert | Stigningsverdi er kontrollmålt eller beregnet ut fra pålitelige grunnlagsdata. | 19547 | ||
Noe usikker | Verdi er typisk beregnet med Kurvgen basert på vegnettsdata uten at det er verifisert/kontrollmålt. | 19549 | ||
Ukjent kvalitet | Det er ikke kjent hvilken kvalitet verdien har. | 19550 | ||
Dato for brukstillatelse | DATO 8 | B | Gir dato for godkjent brukstillatelse. Merknad: Skal angis for tunneler hvor det er krav om brukstillatelse. | 11448 |
Undersjøisk | FVT 3 | P | Angir om tunnel er undersjøisk eller ikke. | 9517 |
Ja | 13432 | |||
Nei | 13433 | |||
Sykkelforbud | FVT 3 | P | Angir om det er forbudt å sykle i tunnelen. | 9518 |
Ja | 13434 | |||
Nei | 13435 | |||
Merknad syklende | T 50 | B | Kan f.eks. beskrive omkjøringsrute for sykkel/gangtrafikk. Merknad: Skal angis i tilfeller der det er forbudt for syklende eller ikke anbefalt for syklende. F.eks. om det finnes alternativ rute. | 3913 |
Sykkelvarsling | FVT 3 | B | Angir om det er system som varsler kjørende om at det er sykkelist i tunnelen. Eventuell utfyllende beskrivelse kan gis under "Merknad syklende" (ET 13032). Merknad: Skal angis dersom Sykkelforbud (ET 9518) = Nei | 13032 |
Ja | Det finnes system for varsling av sykkelist i tunnel. | 22631 | ||
Nei | Det finnes ikke system for varsling av sykkelist i tunnel. | 22632 | ||
Sikkerhetsbelysning | FVT 10 | P | Angir om tunnel er utstyrt med sikkerhetsbelysning iht Tunnelsikkerhetsforskriften V1-2.8.2, dvs at noe av belysningen er koplet til reservestrømkilde og slås på i tilfelle strømbrudd. | 12899 |
Ja | Tunnel har sikkerhetsbelysning. | 22309 | ||
Nei | Tunnel har ikke sikkerhetsbelysning. | 22310 | ||
Ukjent | Det er ikke innhentet informasjon om det er sikkerhetsbelysning. | 22311 | ||
Tunnelstengning | FVT 25 | P | Informasjon om hvilken mulighet det er for å stenge tunnel iht Tunnelsikkerhetsforskriften V1-2.15.1. | 12900 |
Trafikklys | Tunnel er utstyrt med rødblinksignal eller annet trafikklys som medfører stenging i nødstilfeller. | 22312 | ||
Variabel skilting | Tunnel kan stenges ved hjelp av fjernstyrte variable skilt med lyssignal som medfører stenging i nødstilfeller. | 22313 | ||
Manuell stengning | Det er ingen mulighet å stenge tunnel ved hjelp av rødblinksignal, trafikklys eller variabel skilting. Eventuell stengning må skje manuelt på stedet. | 22314 | ||
Annen stengningsmetode | Annen automatisk stengningsmetode | 22449 | ||
Koplet til VTS | FVT 20 | P | Angir hvilken vegtrafikksentral tunnel er koplet til. | 12609 |
Ingen | Tunnel er ikke knyttet til overvåkningssentral. | 21765 | ||
VTS Nord | Tunnel er knyttet til VTS Nord. | 21766 | ||
VTS Midt | Tunnel er knyttet til VTS Midt. | 21767 | ||
VTS Vest | Tunnel er knyttet til VTS Vest. | 21768 | ||
VTS Sør | Tunnel er knyttet til VTS Sør. | 21769 | ||
VTS Øst | Tunnel er knyttet til VTS Øst. | 21770 | ||
Service-/nødtelefoner til VTS | FVT 50 | P | Angir om service-/nødtelefonene i tunnelen går direkte til Vegtrafikksentralen (VTS). | 3917 |
Ja | 5009 | |||
Nei, Ingen service-/nødtelefoner | 5010 | |||
Utgår_Brannvesenet | 5015 | |||
Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker | FVT 50 | P | Angir hvorvidt det utløses alarm direkte til Vegtrafikksentralen ved fjerning av brannslokker i tunnel. | 3918 |
Ja | 4926 | |||
Utgår_Brannvesen | 4927 | |||
Nei, finnes ikke slik alarm | 4950 | |||
Slokkevannsløsning | FVT 30 | P | Angir hvilken løsning det er for å ha tilgjengelig slokkevann ved behov for brannslokking. | 12607 |
Offentlig trykkvann | 21757 | |||
Reservoarløsning | Det samles opp vann fra omkringliggende berg til egne infiltreringskummer. | 21759 | ||
Avtale med brannvesenet | 21760 | |||
Annet | Løsning som ikke er dekket av øvrige alternativ. Legg inn informasjon under "Tilleggsinformasjon" | 21761 | ||
Ingen | Slokkevann er ikke tilgjengelig på stedet. | 21762 | ||
Merknad slokkevann | T 250 | O | Tilleggsinformasjon om slokkevannsløsning. | 12608 |
Kabler sikret v nedgraving | FVT 3 | P | Angir om kabler er sikret v. nedgraving eller ikke. | 3916 |
Ja | 4924 | |||
Nei | 4925 | |||
Restriksjoner farlig gods | FVT 5 | P | Angir om tunnelen har restriksjoner for transport av farlig gods. | 9131 |
Nei | Ingen restriksjoner på transport av farlig gods. | 12167 | ||
Ja | Det er restriksjoner knyttet til transport av farlig gods. Skal være skiltet. | 12170 | ||
Merknad restriksjoner farlig gods | T 500 | B | Angir hvilke restriksjoner gjelder for transport av farlig gods i tunnelen (tidsrom og/eller type gods og evt. vedtaksnummer). Merknad: Skal angis om Restriksjoner farlig gods = Ja (ET 9131) | 9506 |
TEN-T | FVT 3 | B | Indikerer at tunnel inngår i TEN-T vegnett. Avledes fra informasjon gitt i egen vegobjekttype "TEN-T veg" (852). Merknad: Skal angis om tunnel inngår i TEN-T-vegnett. | 12183 |
Ja | Tunnel inngår i TENT-T veg. | 21241 | ||
Nei | Tunnel inngår ikke i TEN-T. | 21242 | ||
Åpningsår | H 4 | P | Angir byggeår for vegobjektet. | 10383 |
Driftsmerking TFM, lokasjonskode | T 8 | B | Tverrfaglig merkesystem (TFM) lokasjonskode som skal benyttes i driftsmerking for tunnelen. Denne lokasjonskoden skal utgjøre første del av driftsmerkingen til de enkelte vegobjektene i tunnelen. Merkingen skal være bygd opp slik: ABBCCDDD der A angir anleggseier (S=Statens vegvesen, N=Nye Veier AS, F=Fylkeskommune, O=OPS-selskap og K=Kommune), BB er fylkesnummer, CC er anleggskode (denne skal være TU for tunnel) og DDD er trebokstavskode for tunnelen. Det skal i legges til + foran teksten når den benyttes i driftsmerking. Merknad: Angis om trebokstavskode for tunnelnavn er bestemt. | 12765 |
Prosjektreferanse | T 200 | B | Referanse til prosjekt. Det benyttes samme prosjektreferanse som på tilhørende Veganlegg (VT30). Benyttes for lettere å kunne skille nye data fra eksisterende data i NVDB. Merknad: Skal angis for nye vegobjekter som overføres fra et utbyggings- eller vedlikeholdsprosjekt. | 11148 |
ProsjektInternObjekt_ID | T 250 | B | Objektmerking. Unik innenfor tilhørende vegprosjekt. Merknad: Skal angis for vegobjekt tilhørende Nye Veier AS så fremt slik ID er etablert. | 12398 |
Eier | FVT 50 | P | Angir hvem som er eier av vegobjektet. | 11984 |
Stat, Statens vegvesen | 20605 | |||
Stat, Nye Veier | 20606 | |||
Fylkeskommune | 20607 | |||
Kommune | 20608 | |||
Privat | 20609 | |||
Uavklart | Verdi benyttes inntil det er avklart hvem som er eier (ingen verdi tolkes som at vegeier er eier). | 20610 | ||
Vedlikeholdsansvarlig | FVT 50 | B | Angir hvem som er ansvarlig for vedlikehold av vegobjektet. Merknad: Skal angis om vedlikeholdsansvarlig avviker fra eier av vegobjektet. Skal angis for alle vegobjekter tilhørende Nye Veier AS. | 12013 |
Statens vegvesen | 20798 | |||
Nye Veier | 20799 | |||
Fylkeskommune | 20800 | |||
OPS | 20801 | |||
Kommune | 20802 | |||
Privat | 20803 | |||
Uavklart | 20804 | |||
Tunnelforvalterområde | FVT 4 | B | Angir hvilket tunnelforvalterområde som har ansvar for tunnel. Merknad: Skal angis for tunneler hvor eier er Statens vegvesen. | 12087 |
N1 | Nord-1 | 21004 | ||
N2 | Nord-2 | 21005 | ||
N3 | Nord-3 | 21006 | ||
OPS | 21007 | |||
M | Midt | 21008 | ||
V1A | Vest-1A | 21010 | ||
V2 | Vest-2 | 21011 | ||
V3 | Vest-3 | 21012 | ||
S1 | Sør-1 | 21013 | ||
S2 | Sør-2 | 21014 | ||
Ø1 | Øst-1 | 21015 | ||
Ø2 | Øst-2 | 21016 | ||
Ø3 | Øst-3 | 21017 | ||
Ø4 | Øst-4 | 21018 | ||
V1B | Vest-1A | 21764 | ||
Utgår_Brutus_Id | T 30 | U | Gir referanse til brudatabanken. Merknad: Utgår da det ikke er behov for denne informasjonen i NVDB. | 9329 |
Utgår_Særskilt brannobjekt fra tidspunkt | DATO 8 | U | Angir vedtaksdato om tunellen er vedtatt som særskilt brannobjekt. Merknad: Utgår da denne informasjonen ivaretas på annet vis. | 9507 |
Egenskapstypenavn | Datatype | Betingelse | Beskrivelse | ID |
Geometri, punkt | GP | P | Gir punkt som geometrisk representerer objektet. | 6891 |
Krav nr | Kvalitets- element | Kvalitetsmål | Rel.vegob type | Egenskap type | Beskrivelse | Kvalitetsklasse | |||
1 | 2 | 3 | 4 | ||||||
84 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Alle fysiske objekter skal være registrert | 0 % | 0 % | ||||
85 | Aktualitet | Tidsperiode, forsinkelse | Data skal være oppdatert når vegen åpner | 0 dager | 0 dager | ||||
2277 | Absolutt stedfestings-nøyaktighet | Middelverdi av feil i stedfestings-nøyaktighet | Geometri, punkt | Avvik i posisjon skal være innenfor gitt verdi | 10 cm | 10 cm | |||
2276 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Geometri, punkt | Geometri, punkt skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
631 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker | Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
632 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Antall parallelle hovedløp | Antall parallelle hovedløp skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
637 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | 3915 | Kabler seksjonert skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
638 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Kabler sikret v nedgraving | Kabler sikret v nedgraving skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
640 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Navn | Navn skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
641 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Restriksjoner farlig gods | Restriksjonsklasse skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
642 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Service- nødtelefoner til VTS | Service-/nødtelefoner til VTS skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
643 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Sum lengde alle løp | Sum lengde alle løp skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
644 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Sum lengde ramper | Sum lengde ramper skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
645 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Sykkelforbud | Sykkelforbud skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
647 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Tunnelklasse, prosjektert | Tunnelklasse, prosjektert skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
649 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Undersjøisk | Undersjøisk skal være angitt på alle objekter | 0 % | 0 % | |||
1929 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Åpningsår | Åpningsår skal være angitt for nye forekomster, der det er kjent for eksisterende | 0 % | 0 % | |||
634 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Utgår_Brutus_Id | Brutus_Id skal være angitt hvis Brutus_ID finnes | 0 % | 0 % | |||
744 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Lengde, offisiell | Lengde, skiltet skal være angitt dersom lengde er skiltet | 0 % | 0 % | |||
2014 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Merknad syklende | Merknad syklende skal være angitt i tilfeller der det er forbudt for syklende eller ikke anbefalt for syklende. F.eks om det finnes alternativ rute. | 0 % | 0 % | |||
646 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | Utgår_Særskilt brannobjekt fra tidspunkt | Særskilt brannobjekt fra tidspunkt skal være angitt for tunneler som er vedtatt som særskilt brannobjekt | 0 % | 0 % | |||
648 | Fullstendighet, manglende data | Andel manglende data | 9306 | Tunnelnummer skal være angitt hvis tunnelnummer er etablert | 0 % | 0 % | |||
666 | Konseptuell konsistens | Andel objekter med avvik fra regler i det konseptuelle skjemaet | Tunnelløp | Alle objekter skal ha tilknyttet et objekt av objekttype Tunnelløp | 0 % | 0 % | |||
667 | Konseptuell konsistens | Andel objekter med avvik fra regler i det konseptuelle skjemaet | Tunnelløp uten trafikk | Skal registreres om det i tunnelen inngår et tunnelløp uten trafikk | 0 % | 0 % |
Nr 1 | Regel: | Et tunnelobjekt skal registreres for hver tunnel ute langs vegen i henhold til kravmatrisa. Alle tunneler har normalt minst et hovedløp. Ramper og armer telles normalt ikke med som parallelle hovedløp. Et spesialtilfelle er der hele tunnelen ligger kun på en vegrampe, der blir rampen et hovedløp. Der to veier krysser hverandre i en tunnel, er hovedløpet den viktigste vegen, mens den andre blir et sekundærløp. Løsmassetunneler og "lokk" er gjerne også registrert i Brutus. Eventuell Brutus_id legges inn på objektet. En løsmassetunnel med rektangulært tverrsnitt og en betongvegg som skiller kjøreretningene, er 1 konstruksjon i Brutus, men registreres som 2 hovedløp i NVDB og med 2 tunnelløp. "Sum lengde av alle løp" er summen av alle tunnelløp med trafikk utenom rampene. "Sum lengde ramper" er det samme for alle rampene. Lengden som blir skiltet skal være den lengste vegen en kan kjøre gjennom tunnelen. En tunnel kan ha utstyr som gir flere Brutus-ider, det er id-en som er beskriver tunnelen som skal gis i NVDB. |
||
Tunnel "med lokk" også registrert i Brutus | I denne tunnellen som har et rektangulært profil, går begge kjøreretningene i samme tunnelløp. Navn : Bybrutunnelen Antall parallelle hovedløp : 1 Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker : Nei, finnes ikke slik alarm Utgår_Brutus_Id : xxxx *Ukjent egenskapstype 3915* : *Ukjent tillatt verdi 4923* Kabler sikret v nedgraving : Ja Lengde, offisiell : Restriksjoner farlig gods : Nei Service-/nødtelefoner til VTS : Nei, Ingen service-/nødtelefoner Sum lengde alle løp : 130 Sum lengde ramper : 0 Sykkelforbud : Ja Tunnelklasse, prosjektert : Ikke relevant *Ukjent egenskapstype 9306* : xxxx Undersjøisk : Nei Åpningsår : 1989 |
Tunnel med rektangulært profil og et hovedløp Navn : Lysaker atrium Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker : Ja Antall parallelle hovedløp : 1 Utgår_Brutus_Id : xxxxx *Ukjent egenskapstype 3915* : *Ukjent tillatt verdi 4922* Kabler sikret v nedgraving : Ja Lengde, offisiell : 59 Merknad syklende : Omkjøring Sykkel merket Restriksjoner farlig gods : Nei Service-/nødtelefoner til VTS : Nei, Ingen service-/nødtelefoner Sum lengde alle løp : 133 Sum lengde ramper : 0 Sykkelforbud : Ja Tunnelklasse, prosjektert : Ikke relevant *Ukjent egenskapstype 9306* : xxxx Undersjøisk : Nei Åpningsår : 1983 |
Figurer som viser krav til Tunneklasse og Restriksjonsklasse. Hentet fra Vegnormal Håndbok N500 (021) Vegtunneler |
T-kryss i tunnel | Finnøytunnelen er et undersjøisk tunnel som binder sammen 3 øyer. Hovedløpet går fra Rennesøy til Finnøy og det går et sekundærløp til Talgje. Navn : Finnøytunnelen Antall parallelle hovedløp : 1 Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker : Ja Utgår_Brutus_Id : xxxx *Ukjent egenskapstype 3915* : *Ukjent tillatt verdi 4922* Kabler sikret v nedgraving : Ja Lengde, offisiell : 5800 Restriksjoner farlig gods : Nei Service-/nødtelefoner til VTS : Ja Sum lengde alle løp : 7270 Sum lengde ramper : 0 Sykkelforbud : Ja Tunnelklasse, prosjektert : B *Ukjent egenskapstype 9306* : xxxx Undersjøisk : Ja Åpningsår : 2009 |
Rundkjøring i tunnel | Tunnelsystemet i Tromsø består av 3 tunneller som er knyttet sammen: Lagnestunnelen, Breivikatunnelen og Sentrumstangenten. I tillegg er det knyttet til et parkeringsanlegg i fjell som er privat eid. Alle tunnelene tilhører samme fylkesveg. Hver tunnel har sin HP. Det er 3 rundkjøringer med diameter på ca 20 meter i tunnelen. Den mest trafikkerte strekningen er den eldste tunnellen som har HP 54. Denne blir hovedløpet. På grunn av rundkjøringene deles tunnelsystemet opp i 6 tunnelløp hvorav 3 blir type hovedløp og 3 sekundærløp. Siden rundkjøringene er under 50 meter i diameter blir ikke de egne tunnelløp. Deres lengde tas med i tilstøtende tunnelløp. Navn : Langnestunnelen Antall parallelle hovedløp : 1 Alarm til VTS ved fjerning av brannslokker : Ja Utgår_Brutus_Id : 12345 *Ukjent egenskapstype 3915* : *Ukjent tillatt verdi 4922* Kabler sikret v nedgraving : Ja Lengde, offisiell : 1700 Merknad syklende : Sykkelrute følger Fv over øya eller Storgata/Stakkevollvegen Restriksjoner farlig gods : Nei Service-/nødtelefoner til VTS : Ja Sum lengde alle løp : 6380 Sum lengde ramper : 0 Sykkelforbud : Ja Tunnelklasse, prosjektert : B *Ukjent egenskapstype 9306* : xxxx Undersjøisk : Nei Åpningsår : 1986 |